1970 Dnepr MT11

2.500 EUR

DNEPR MT11 (De Baboesjka)


Specificaties:
Bouwer: Nick Heij
Bouwjaar: 1970
Motorblok: 649cc OHV 4 klepper
Versnellingsbak: 4 versnellingen + 1 achteruit versnelling



Het side project.
Een Russische gast die altijd in de lokale bar rond hing vroeg me of ik hem kon helpen een motor te restaureren die hij had gekocht. Hij zag mij altijd bij de bar aankomen met een of andere oude motorfiets en dat motiveerde hem om ook een motor te kopen


Zo gebeurde het dat ik hem zou helpen één avond per week.
Hij zou het meeste zelf doen aan zijn motor.
De gast kwam 3 keer langs …daarna had hij geen tijd meer of gaf hij een ander smoesje.
Persoonlijk vond ik het niet zo erg aangezien ik mijn huis aan het verbouwen was op dat moment.


Bijna een jaar later kwam ik te weten dat die gast een job had aangeboden gekregen in Londen en hij België snel zou verlaten. Dus belde ik hem op om te vragen wat te doen met zijn motor.
Hij vroeg me of de motor nog een jaartje mocht blijven staan in mijn garage. Wat ik weigerde!
Toen vroeg hij of ik de motor wou kopen voor hetzelfde bedrag dat hij eraan gegeven had.
Maar toen stond de motor al in mijn garage voor ongeveer een jaar en ik had er ook al wat aan gewerkt.
Dus deed ik hem een bod dat hij niet kon weigeren.

Op deze manier is de Dnepr mijn nevenproject geworden!


Welke stijl?
Werken aan een Russische motor was nieuw voor me, omdat mijn voorkeur uitgaat naar oude Engelse motoren.
Het eerste dat in mijn verbeelding opkomt als ik aan Russisch denk is ruw, sterk en kleine popjes die in elkaar passen.


De bouw van de motor is een vermenging tussen scrambler, chopper en een beetje dirttrack.
Het project gaf me de mogelijkheid om onderdelen die ik had liggen te gebruiken alsook nieuwe te maken. Dat maakte wat budget vrij om de essentiële onderdelen te kopen voor het motorblok dat al lang niet meer had gedraaid.


Ik heb altijd van bloot metaal gehouden dus ging ik voor die stijl al gaf ik er een kleine twist aan door het metaal te blauwen voor het een laag blanke lak kreeg.


De veranderingen.
Blok revisie… intern is het meer Duits dan Russisch geworden.Achter aandrijving heeft een andere tandwiel ratio voor wat meer snelheid.Oude Motobecan benzinetank die is aangepastUnieke lederen zadelHandgemaakt klein windschermpje met Hella koplampVersmalde en verkleinde HD achterspatbordOude HD WLA achterlichtKleppen van een Ford FiestaNieuwe 19” velgen met RVS spaken en Heidenau K37 bandenHandgemaakt RVS uitlaatAangepaste altenator deksel zodat deze op de originele luchtdoos pasteFrame aangepast zodat de uitlaten er door konden en deze gelijk diende als houderOnder het zadel zit nog een kleine elektriciteits boxAangepaste dichte achterschokdempers zijn van een HD FLOne off RVS zijstandaardInwendige bedradingHandgemaakt RVS stuur met inwendige koppelings en rem bedrading.
Kortom een leuke custom motor die veel bekijks heeft.
De motor is dan ook verschenen op de blog Bike Exif, het magazine Big Twin en had best Metric bike op Flanders Chopper Bash 2018.

Inmiddels gebruik ik de motor niet genoeg meer en komt het in de verkoop. Want het verdiend om gereden te worden. Belgische papieren zijn.

Locatie: Noord-Holland - Amsterdam

Toegevoegd op 14 dagen geleden en vervalt op 1 January
Advertentie id: 1306394
    [ ]     91 bezoeken