9-3 2.0 Turbo S Coupe 285pk 400nm volledig gedocumenteerd

5.350 EUR

Saab 9-3 Turbo S Coupé (origineel t7 B205R) 285 pk | 400nm | 203.xxx km

Volledig gedocumenteerd hobbyproject welke met grote zorg onderhouden en verbeterd is. De laatste 21 jaar aantoonbaar bereden en verzorgd door liefhebbers. Alles werkt zoals het hoort, motor loopt stil en de bak schakelt voorbeeldig.

Uitrusting
Standaard is de auto voorzien van een handbediende airco (27-12-2020 afgevuld en getest) een schuif/kanteldak, Radio/cd speler, Grote achterspoiler en SE skirts. De auto is voorzien van Trionic 7 motormanagement en originele B205R (Aero) motor, die maar heel kort origineel geleverd zijn in de S uitvoering (de Aero motor was een optie op de S uitvoering). Standaard 205 pk handgeschakeld met een topsnelheid van 235 km/u en een accelaratie van 0-100 in 7.3 sec.

Boven op de standaarduitrusting heb ik een aantal upgrades gedaan, hierover meer in het kopje Upgrades.

Historie
Op 24-12-2020 bij toeval op het spoor gekomen bij een particuliere Saab liefhebber in Leiden. Op dat moment had ik al 2 Saab’s 9-5 maar zo mooi en origineel als deze auto is kon ik haar niet laten staan. De koop was snel gesloten en de reis naar huis was aangevangen. Kilometerstand 199.500

24-12-2014 t/m 24-12-2020 in bezit van particuliere Saab liefhebber in Leiden als 2e auto, aantoonbaar met facturen keurig onderhouden bij Saab specialisten zoals van Leenen in Delft.

1-7-2004 t/m 13-12-2014 in bezit van particuliere Saab liefhebber in Barendrecht. Deze man reed zelfs 2 keer per jaar naar Saab dealer van Aalderen in Lochem (waar de auto nieuw geleverd is) voor het onderhoud en de bandenwissels.

Op het moment dat ik de auto kocht kreeg ik bij toeval contact met de monteur van van Aalderen die mij vertelde dat hij zelden zo’n mooie 9-3 tegenkomt. Ik kan dat alleen maar bevestigen ;-)

22-3-2000 t/m 4-6-2004 1e eigenaar particulier, vermoedelijk in de omgeving van Lochem. Deze man kocht destijds een bijzondere uitvoering, want de Turbo S met B205R (Aero motor) is naar mijn weten niet langer dan een jaar geleverd geweest. Er rijden er nog ca. 11 in Nederland volgens mijn onderzoek. Hij bestelde een schuif/kanteldak, Radio met cd speler en een afneembare trekhaak bij. Verder is de auto standaard maar ziet er aan de buitenkant uit als een SE.

Onderhoud
Bij aankoop was de auto conform onderhoudsschema bij maar wel toe aan een beurt. Ik heb de volgende zaken bij een kilometerstand van 201.000 km meegenomen:

· Oliewissel
· Oliefilter
· Carterzeef controle (foto’s ter inzage)
· Luchtfilter
· Interieurfilter
· Multiriem
· Remvloeistof (bij remmenupgrade)

De auto is (buiten meegeleverde brandstoffilter) helemaal bij. De auto staat op Falken 215/45R17 XL Azenis FK510 waarvan er 2 vernieuwd zijn in april 2021.

Upgrade’s
Ik wilde van deze auto geen sportwagen maken maar een fijn rijdende sterke auto met nog iets van comfort voor dagelijks gebruik. Nou rijdt een standaard 9-3 helemaal niet verkeerd maar er zijn toch een aantal aanpassingen die heel goed hebben uitgepakt. Alles volledig gedocumenteerd met facturen en foto’s. Dit alles rond 202000 km uitgevoerd. De auto is stil en onopvallend, maar verrassend snel ;-)

· Nieuwe 308mm Até remschijven met nieuwe Até blokken
· Refurbished voorremklauwen
· Staalomvlochten remleidingen
· Nieuwe naven
· Nieuwe wiellagers
· Achterremklauwen (standaard) nieuw
· Achterremblokken nieuw
· Refurbished veerpoten voor (nieuwe lagers, rubbers etc.)
· Nieuwe 3cm Eibach verlagingsveren
· Bilstein b6 dempers (bij 185.000 km)
· Complete powerflex PU bussen conversie voorwielophanging
· 17 inch Vectra-B wielen (originele ET waarde)
· Punctuele professionele uitlijning
· Verstevigde veerpootbrug boven (zeer groot verschil!)
· Dubbele anti-roll bar achter
· Grotere T7 turbo inlaat
· 3 inch downpipe
· 200 cel sportkatalisator
· Blacktop (Vincent van de Weijer) software (open SID)

De auto zit vermoedelijk rond de 285 pk en 400nm koppel (niet gemeten) en zou met een andere brandstofdrukregelaar en intercooler (nu nog standaard) naar 300 pk moeten gaan. Ondanks het grote vermogen (0/100 in ca. 5.8 sec) is de auto heel lekker en normaal te rijden, hier heeft Vincent wat mij betreft weer een stukje vakwerk afgeleverd zoals ik al in mijn anders Saab’s gewend was.

De achterspeakers waren op en heb ik vervangen door een set Pioneer 2-weg speakers. Het geluid is acceptabel maar ik heb er eventueel ook nog een AS3 versterker los bij voor een upgrade met voordeurspeakers.

Verder heb ik diverse optische verbeteringen gedaan waarbij je moet denken aan het polijsten van de lak en bijwerken van kleine (roest) plekjes. Daarnaast zijn een aantal details zoals de glaasjes van de kentekenverlichting vervangen.

Heeft de auto dan nog aandachtspunten? Weinig. De rand van het schuifdak zou voor het mooie opnieuw gespoten mogen worden. Het embleem op de achterklep is op zijn retour maar deze zijn niet meer nieuw te krijgen. 1 klein restyle deukje in het linker achterscherm. Aan de binnenkant van de rechtwielkuiprand zitten een paar kleine blaasjes. De auto is hard, roestvrij en staat prachtig in de uni zwarte lak (170)

Ik lever er desgewenst nog wat onderdelen bij zoals een reserve (aero) stuur en ander materiaal wat ik in de loop der tijd heb verzameld.

De auto staat nu stil in een overdekte stalling onder een ademende hoes. Bij gebleken interesse is de auto uiteraard te bezichtigen (op de stalling wielen, 16” Viking) en is er mee te rijden uiteraard.

Ik heb een aantal willekeurig foto’s toegevoegd bij de advertentie ter illustratie. Op verzoek stuur ik een link naar het complete album.

Ik zal best nog het nodige vergeten zijn te vermelden maar dit kunnen we dan mooi als liefhebbers onder het genot van een kop koffie met elkaar.

Locatie: Zuid-Holland - Rozenburg

Toegevoegd op 1 dag geleden en vervalt op 26 December
Advertentie id: 1220360
    [ ]     110 bezoeken