Met dit aluminium schip heb je geen last van osmose.
Er is geen balsa hout in het dek waar je na een lekkage doorheen zakt. Er zijn geen kielbouten die afknappen. Er is geen plastic dat langzaam uithardt en kracht en vorm verliest. De boot laat geen "smile" zien na 25 jaar (google deze). Er zijn geen eindeloze roestkorsten en bruine strepen. De verf op deze boot is cosmetisch, meer niet.
Deze boot is volledig van lichtmetaal, aluminium. Dat is een ideaal bouwmateriaal voor jachten en snelle beroepsschepen.
Hoor ik nee-schudders zeggen "Ja maar elektrolyse?" Weet u wat elektrolyse is, behalve een woord dat direct gekwaakt wordt bij een aluminium schip? Deze boot is 63 jaar oud en is nog net zo sterk als toen ze gebouwd en verbouwd werd. "Stuiver in de bilge" verhalen zijn broodje aap en zeker bij A-kwaliteit aluminium. Bovendien zijn reparaties of aanpassingen super eenvoudig en nagenoeg altijd zelf uit te voeren met schone handen! Dit is een koud-geklonken boot. Veel meer dan twee hamers en een stevige decoupeerzaag heb je niet nodig voor werkzaamheden. Waar ter wereld dan ook.
Dit schip is kortgeleden gestraald en gecoat en is bijzonder geschikt om permanent in het water te laten liggen zonder schade of achteruitgang. Iets wat ideaal is voor permanente bewoning. En ja, ook dat is een serieuze mogelijkheid!
Dit schip is net terug van een "rondje Atlantic". Iets wat ze in 1995 ook al heeft gedaan met een vorige eigenaar. Iets wat met de volgende eigenaar geen enkel probleem is!
Alle denkbare gemakken zijn aanwezig.
- 12 x 3,70 over dek
- double ender met aangehangen roer. Er KAN niets fout gaan
- 90L compressor koelkast
- warm en koud stromend water (600L, boiler op motor en 220v)
- douche
- elektrisch toilet met 120L vuilwatertank
- volledig gastel met oven en gril op flessengas
- 4 stapelbedden + midscheeps tweepersoons bed (3 afsluitbare ruimtes)
- dieselverwarming met radiatoren
- "geschuimd" PU isolatie
- Treadmaster op de dekken, recent vernieuwd
- goed te "laden" met tonnen voedsel zonder veel verlies van zeileigenschappen
- bizar stabiel achter het anker. Als je ooit vertrekt met een boot die rolt achter het anker, weet dan dat je ook de BOLLE had kunnen kopen.
De boot is in 1956 in Renfrew (Schotland) gebouwd als admiraalsreddingssloep en in 1977 omgebouwd tot zeilschip bij Aluboot in Hindeloopen op tekeningen van jachtontwerper Dick Koopmans Sr. Aantoonbaar.
Deze verbouwing heeft geresulteerd in een karaktervol, robuust zeilschip met goede zeileigenschappen. Of zoals ontwerper Koopmans het noemde: een "go-anywhere" schip. En dat klopt, Bolle heeft Waddenzee, Noordzee, Atlantische Oceaan , Middenlandse Zee en Caribische Zee bezeild: veilig en comfortabel. In zwaar weer toont het schip haar oorspronkelijke karakter, stabiel en veilig. In licht weer zeilt Bolle als een lichtgewicht schip door haar uitgekiende zeilplan en voordelig gewicht als aluminium schip, met 10 ton waterverplaatsing.
En ook hier weer met de nodige gemakken:
- volledig professioneel mahoni interieur met rond gefreesde lijsten en kwartiers gezaagd plaatmateriaal en fineer. Essen vloeren. Geen zelfbouw hobby ongein.
- 9 lieren, de belangrijkste 4 zijn selftailing. Geen mickey mouse maar Lewmar 52ST's
- elektrisch ankerlier met 10mm ketting en boegrol - knopje drukken om te ankeren
- veelzijdig ketch tuigage. Oudste zeil is 5 jaar oud. Alleen maar mooi spul
- Rolreef installatie die niet zou misstaan op een 50 voeter
- Radar, autopiloot, etc
- Windgenerator
- Zonnecellen
- Alternator booster
- 3 gescheiden accu banken, Victron chargers, Victron FET seperators
- Accumonitor
- enz
Dit schip is een fantastisch familie- en vakantieschip, een schip waarmee met gasten gecharterd kan worden, een schip dat alleen gezeild kan worden, een wereldzeiler en een schip waar op gewoond kan worden. Kortom, een allrounder die uitstekend is onderhouden, en klaar is om mee weg te varen. Met Bolle heeft u altijd de aandacht van andere zeilers.
Vanwege:
- Lood in kiel
- 19 meter doorvaarthoogte. Aan zeiloppervlak geen gebrek. Aan snelheid ook niet trouwens
- Stuwlager en Aquadrive (het dure broertje van Python)
- 40mm RVS watergesmeerde as. 40? Ja geen mickey mouse spul
- Mercedes Benz OM601 motor (recente installatie - 900 uur)
- PRM hydraulische koppeling
- 3 Victron pure sinus omvormers
- 350L diesel en 600L water tanks. Watertanks zijn recent kunststof Vetus
- 3 Bilge pompen, handmatig en elektrisch
- Geen ouwe troep. Alles is redelijk recent onder handen genomen.
- mega hoge RAF. Row Away Factor is echt off the scale.
Wij zijn altijd DE mooiste boot van de haven of de ankerplaats. En nee, dat is niet iets wat je met een Compromis, Etap, Waarschip, Dehler, Bavaria, Beneteau kunt zeggen.
De reden waarom ik de boot weg moet doen? Na 4 jaar Caribbean is het geld op. Het opnieuw opstarten in NL kost nu eenmaal wat centjes en BOLLE moet eraan geloven. Het was en is echt een fantastisch.
Locatie: Groningen - Groningen
Toegevoegd op 25 dagen geleden en vervalt op 26 November
Advertentie id: 952879
[ ]
225 bezoeken