De snelheidsmeter lijkt een vrije val te maken – naar boven wel te verstaan. 80, 100, 120, 140, 160…onnoemelijk snel vreet de naald de schaal op. Gecombineerd met een sensationeel motorgeluid en de voortreffelijk en rap schakelende 8-traps ZF automaat waan ik me in een volbloed sportwagen. Luxe alom en prestaties die toebedeeld worden aan de echt snelle sportwagens. Het is eigenlijk ondenkbaar dat we hier te maken hebben met een zelfontbrander. Diesel dus. Ten tijde dat Audi op de markt kwam in 2012 met deze BiT dieselmotor, met dus twee turbo’s, was dit de absolute top op dieselgebied. Maar ook nu heden ten dage zien we deze waarde niet of nauwelijks meer. Een sensationele dieselbeul met maar liefst 313 pk en een boom ontwortelende 650 Nm. 3.0 liter, V6 diesel met twee turbo’s zijn debet aan dit geweld. Cijfermateriaal? De sprint aar 100 km/h gaat in een luttele 5,3s en de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h. In de praktijk tikt hij overigens 276km/h aan op de digitale teller. Machtige machine, dat is zeker!