Hier volgt een korte geschiedenis van de Bimota HB1 , de Bimota fabriek begon hun bedrijf door in 1972 een HB1 als prototype te bouwen , de motor ging rond op vele motorshows in Europa waar hij veel succes kreeg vanwege het prachtige chassis en de styling, ze kregen de opdracht om 10 chassis-kits te bouwen voor de Honda 750-motor, het chassis werd gebouwd in 1973 en ze werden verzonden naar een bedrijf in Modena genaamd Reggiani, de klanten konden ze bestellen met verschillende ophangingen, wielen en remmen.
Deze HB1 heeft de Fontana-remmen, Ceriani voorvork, Marzocchi schokdempers achter, Veglia/Borletti toerenteller, en Campagnolo-wielen, absoluut de beste.
Motor Honda 910 cc (waarschijnlijk getuned door Yoshimura)
De 1e eigenaar was een 50-jarige man, de heer Varisto, die een modewinkel in Rimini bezat, hij gebruikte hem zelden omdat hij veel motoren had en bijna nooit tijd.
In 1984 werd deze motor verkocht en tentoongesteld in een motormuseum genaamd Il Velocifero, gevestigd in Rimini.
In 2007 werd het museum ontmanteld en werd HB1 verkocht aan Enrico Bertone een motorverzamelaar uit Turijn.
Daarna is deze HB1 via een kennis in mijn verzameling gekomen.