BMW R850RT (jan 1997)
Hele fijne toerfiets met slechts 180.000km op de klok. Dit is een ex-politiemotor (gemeentepolitie), maar dat wil niet zeggen dat ie afgeleefd is. Ik heb 'm zelf omgebouwd naar een burgeruitvoering, dus weer een buddyseat en topkoffer. De valbeugels heb ik er los bij. Leuke bijkomstigheid van een politiemotor is dat de teller geijkt is en nog steeds tot op 1-2km nauwkeurig is. Daarnaast is ie voorzien van spaakvelgen (18" voor/17" achter) en heeft ook een bashplate.
Ik heb er ruim 6 jaar zonder problemen op gereden, heeft geen klap verkeerd gegeven en heeft me nooit laten staan. Olieverbruik is praktisch nihil, hooguit 1/4L per 10.000km.
De grootste reparatie die ik eraan heb gehad, buiten de beurten om is de koppeling geweest. Dit was voor zover ik kan nagaan nog de eerste koppeling, die het op 172.000 opgaf. Er is toen een hele nieuwe koppeling/drukgroep e.d. in gegaan. Dit is een grote reparatie (BMW zegt 8 uur!) en met deze koppeling kun je dus weer minstens een ton vooruit.
De R850RT is identiek aan de R1100RT, op de kleinere cilinderinhoud na. Hier merk je in de praktijk echter weinig van, buiten dan dat dit blok volgens de kenners beter loopt (minder/geen KFR) en een verbruik van 1:20 (afhankelijk van de rechterpols). Ik kan echter de moderne RT's en GSsen gewoon bijhouden in de Alpen. Ook met bepakking, geen probleem.
Dit is een motor die nog heel wat kilometers kan gaan. Je komt er overal mee, rijdt fijn, ook lange snelwegetappes. Optisch misschien niet de meest glimmende motor, maar het gaat uiteindelijk om de motor. Wie wil RIJDEN, heeft hier een goede motor aan, die je nog veel pret kan bezorgen. Motorisch en mechanisch prima in orde. Weinig electronica, dus er kan weinig kapot.
Ik heb 'm afgelopen winter uit elkaar gehad om het kuipwerk te spuiten met Plastidip. Dit is op zich wel goed gegaan, maar het blauw is een beetje verbleekt. Voordeel van plastidip is dat je het er zo weer af kunt trekken (een soort wrap) En zit geen kaalgeschuurde kuip onder!
Verkorte onderhoudsgeschiedenis (kmstanden afgerond)
minimaal sinds 2005 (82.000km) niet meer in politiedienst130.000 gekocht (2008)135.000 nieuwe remschijven voor, vering revisie door Hyperpro170.000 nieuwe voorband (Metzeler Roadtec Z8 Interact)172.000 nieuwe koppeling, remschijf achter, remblokken voor/achter (grote beurt)177.000 nieuwe achterband (Metzeler Tourance Next)180.800 huidige tellerstandKrijgt nog een olieverversing/kleine beurt
Ik heb vanaf 82.000 bonnetjes en documentatie van het onderhoud.
Accesoires:
LED knipperlichten voor/achter (Whitelights)LED achterlicht (Whitelights)Kisan Signalminder SM-5 (running lights, autom.afslag raw en meer)Autocom Active-Plus intercom systeem (bedraad & bluetooth) incl.headsetsStroomverdeeldoosje van Fuzeblocks (alles netjes gezekerd en naar keuze geschakeld)Kofferset rondom met org.BMW binnentassen voor de zijkoffers en een immitatie voor de topkofferPolitie valbeugels krijg je er los bij
Onderdelen die ik vervangen heb
Odyssey PC680 (zit er nu 2 jaar in)K&N Luchtfilter (gaat eeuwig mee)Siebenrock SRS4 uitlaatbochten (dikker dan origineel)Remus uitlaatNavigatiehouder met cradle voor Garmin Zumo 660 (zonder de navi!)Twee zo goed als nieuwe (geen org.BMW) remschijven voor krijg je erbij. Die heb ik er even op gehad tot ik van iemand andere velgen overnam waar zo goed als nieuwe org.BMW schijven (€375/stuk!) op.
Locatie: Zuid-Holland - Gorinchem
Toegevoegd op 4 dagen geleden en vervalt op 30 December
Advertentie id: 264480
[ ]
642 bezoeken