Britton Chance 42-36 Cruiser-Racer

22.500 EUR

Snelle en comfortabele zeiler, zeewaardig met een lange geschiedenis van verre reizen. Nederlands werfgebouwd in 1974 in polyester sandwich als IOR racer en later omgebouwd naar performance-cruiser.
lxbxd: 13×3.6×2.2 meter (42 voet)waterverplaatsing 8074kgballast: 3825 kgmotor: 56 pk Yanmar 4JH3 met SD60 Saildrive en drie-blads klapschroef; 1040 uurStahoogte binnen: 1.90-2.00 meter
Deze raceklassieker is in 1974 van stapel gelopen bij scheepswerf De Visser in Numansdorp (NL), uit een kleine serie van zusterschepen. Het ontwerp is van de Amerikaanse ontwerper Britton Chance, destijds beroemd om zijn winnende Americas Cup ontwerpen, het herontwerp van de Intrepid van Olin Stephens, het winnende America’s Cup jacht uit 1970 en van de Stars and Stripes campagne van Dennis Connor, waarbij hij de hoofdontwerper was, in 1987 (monohul) en 1988 (catamaran). Hierbij werd de eerder dramatisch verloren America’s Cup op sensationele wijze herwonnen.

De Chance 42-36 werd gebouwd met unidirectional geweven polyester rond een balsa houten core. Het resultaat was een, zeker voor die tijd, extreem stijf maar toch licht schip.

Na een actieve dienst in het IOR 2-Ton wedstrijdcircuit werd de boot omgebouwd tot een snelle lange-afstands-cruiser. In de loop der jaren is er veel geïnvesteerd èn veel mee gevaren, over de Noordzee, (Trans-)Atlantic en de Middellandse zee. De oude, originele Volvo Penta is inmiddels vervangen door een moderne Yanmar 56 pk 4 cylinder inboard. In 2021-2022 is het onderwaterschip, na volledig te zijn kaalgehaald en gedroogd, voorzien van een beschermende laag epoxy coating en uiteindelijk een verse antifouling. Er zijn geen sporen van osmose in het onderwaterschip aangetroffen. Zowel onder als boven water is de boot hard en de balsa kern intakt. Boven water is de romp en dek opnieuw geschilderd met een twee-componenten jachtverf. Het interieur is opgefrist en van nieuwe stoffering voorzien en veel leidingwerk (electriciteit, sanitair, bronzen huiddoorvoeren, coax+antenne) zijn reeds vervangen.

Op dit moment wordt de boot gebruikt voor dagtochten op het IJsselmeer en is er weinig luxe aan boord. De zeilen zijn oud, bruikbaar maar vroeg of laat wel aan vervanging toe (aanwezig zijn grootzeil, genua 1, 2 3, bollejan, trysail, stormfok, spinaker). Behalve een marifoon en een kompas is er geen navigatieapparatuur geinstalleerd. 

Door het flush dek voelt het binnen ruim en licht aan. Van voor naar achter is de indeling: ankerkluis, voorpiek/zeilberging met stapelbed, toiletruimte met onderwatertoilet en wastafel, in de doorloop naar de salon een hangkast en lades. De salon zelf met U-bank met uitklapbare tafel voor tegenoverliggende langsbank en zes bergkasten. De U-bank is met de tafel om te bouwen tot een ruim twee-persoons bed. Aangrenzend de eveneens U-vormige kombuis met half-kardanisch drie-pits fornuis met oven. Tegenoverliggende kaartentafel/navigatiehoek, hangkast voor zeilkleding en uitgang naar de kuip, via een brugdek. Naast de uitgang is een doorgang naar de hut met aan weerszijden een ruime kooi en twee kasten. In de hut is ook de voorzijde van de motor goed bereikbaar middels een luik. De achter- en zijkant van de motor is bereikbaar via de bakskist aan bakboord. De stuurboord bakskist is voornamelijk bergruimte. Onder de kooien in het achterschip bevinden zich twee watertanks en de (gereinigde) dieseltank. Onder de salon bevindt zich nog een tank, vermoedelijk voor vuilwater (niet aangesloten).
Stahoogte is 1.90-2.00 meter, net als de kooien.

Het is een snelle boot – daar is zij ook voor ontworpen. Ondanks de oude zeilen en overige gedateerde of afwezige uitrusting, is ze duidelijk sneller op gelijke koersen dan vergelijkbare boten. Zou dat ook worden bevestigd in een recente rating? De oude IOR rating gaf al aan dat de Chance 42-36 tot de snellere boten behoorde, destijds. Met dito handicap. SailSupport is gevraagd om een SW rating te berekenen met de huidige waardes van de boot. SailSupport legt de betekenis van de SW rating als volgt uit: SW maakt het voor iedereen mogelijk om aan een wedstrijdje mee te doen. Geen meting, geen administratieve rompslomp. Ieder schip is welkom. Het is bestemd voor de zeiler, en dat kan ook een wedstrijdzeiler zijn, die inziet dat het bij SW
wedstrijden puur om de lol van het varen gaat en niet om het blik. Hoewel ook onder SW de goede zeilers wel naar voren komen is het onzin om het systeem te gebruiken om uit te vinden wie de beste zeilers zijn. Daarvoor bestaan eenheidsklassen en strakke meetformules, zoals bijvoorbeeld ORC Club.
Welnu, gebaseerd op deze ‘oppervlakkige’ rating kan worden geconcludeerd dat wedstijdzeilen met de Chance 42-36 vooral leuk is wanneer line honours je ding is. Wanneer je althans puur op de rating zou oordelen: SW waarde 84. Er zijn maar weinig boten die je niet moet verslaan om ook op SW rating van te winnen. De Chance 42-36 wordt geacht zich wèl te kunnen meten met een bijvoorbeeld een Dehler 41 (SW85), Elan 43 (SW85), First 435 (SW84), een J-42 (SW85), een Standfast 44 (SW84), een Swan 47 (SW84) en een X-119 (SW83). Allemaal bekend snelle boten dus, maar dan moet er natuurlijk wel wat aan de zeilen worden gedaan.

Ligplaats: Medemblik

Voor meer informatie: neem vooral contact.

Locatie: Noord-Holland - Amsterdam

Toegevoegd op 1 dag geleden en vervalt op 1 January
Advertentie id: 1805272
    [ ]     80 bezoeken