Cornish Crabber (in prijs verlaagd)

16.750 EUR

Originele Cornish Crabber 136, Urmiena


Bouwjaar: 1977
Romp: Polyester
Slaapplaatsen:4
Lengte: 7,32 m
Breedte: 2,44 m
Diepgang: 0,75 m / 1,45 (sleepzwaard)
Zeiloppervlakte: 28 m²
Watertank: 50 l (felxibel)
Brandstoftank: 50 l
Motor merk:Volvo Penta 2002 (1988)
Motor type: Diesel
Motor vermogen:18 pk

Elektronica / navigatie: marifoon Standard Horizon HX 290 (handheld) met ATIS, Autohelm stuurautomaat ST 1000, het originele bakelieten kompas is aan boord, een modern kompas staat op het luik.

Elektrisch systeem: Kajuitverlichting, driekleuren toplicht, stoomlicht en heklicht.

Accommodatie: 4 slaapplaatsen met opnieuw gevulde canvas kussens (2008), legkast, toilet, kombuis met petroleum kookstel, afwasbak met handpomp, flexibele watertank (50 lt), kaartentafel, wegneembare kajuittafel op midzwaardkast. Originele werkende tweepits Taylor petroleumvergasser en Taylorkachel met druktank in vooronder (petroleum is pas ontvlambaar bij een hoge temperatuur en daarom een veilige brandstof om aan boord te hebben, geen explosiegevaar). Petroleumleiding kachel vervangen 2011.

Motor: De Volvo Penta 2003 drijft een tweebladsschroef aan. De motor heeft een vermogen van 18 pk wat ruim voldoende is. Een ander bootje slepen of lostrekken is geen probleem. Door het ruime vermogen loopt de motor mooi rustig. De motor is jaarlijks onderhouden door een professional (Joeps jachtservice), in 2010 zijn de rubberen steunen vervangen. In 2011 de gaskabels.

In dat jaar is ook de dieseltank gereinigd na problemen met bacterie-vervuiling in de tank. Na uitgebreid onderzoek is dit probleem effectief verholpen en sindsdien geen last meer van verstopte filters.

De motor start elk voorjaar weer zonder problemen om het een heel seizoen te doen. Ook al is de dieselmotor wat ouder, wij hebben de machine gekoesterd en zagen geen aanleiding om deze te vervangen voor een nieuwer exemplaar (hooguit door een electromotor). Manoeuvreren met de Urmiena is een feest, met wat hanidgheid kan de boot om haar eigen as draaien.

Uitrusting: 2 ankers: originele stokanker, reserve anker, ankerbol, zwemtrap, kuiptent, vier stootwillen en autoband voor het zware werk, springen, landvasten, brandblusser, sprenkel voor zetten en strijken van de mast, Whale handbilgepomp in de kuip, reserve jerrycan diesel, klok, barometer, thermometer/hygrometer, hellingshoekmeter, reddingsboei. USB aansluiting voor telefoon, tablet of navigatie.

Tuigage: grootzeil (met reparatie), fok, kluiver vlieger en 3x topzeil, bakstagen, mik, huik voor grootzeil, vaarboom, stevig dekzeil over kuip.

Goed werkend droogvalsysteem met twee grote PVC pijpen, past precies onder bank in vooronder.

De Urmiena is een van de meest originele Cornish Crabbers. Zo heeft de boot nog het kenmerkende bruine verf aan de binnenkant. Koken en verwarmen kan met een goed werkend petroleum-systeem. Het elektrisch systeem is zo eenvoudig mogelijk gelaten.

De eerste eigenaars hebben met deze boot in drie maanden rond Engeland gezeild. Voor die tocht is de boot extra zeewaardig gemaakt. Zo is er een zwaardere motor geplaatst van maar liefst 18 pk. De huidige eigenaar gebruikte de boot regelmatig voor artikelen in het blad Zeilen. De Urmiena schitterde zelfs ooit op de cover van het blad.

Wie een orginele Crabber zoekt die zo veel mogelijk weg heeft van een Engelse Smack moet de Urmiena zeker bekijken. Zo is er naast het normale topzeil een vergroot topzeil en een lugger-topzeil. Een feest om mee te varen. Een topzeil werkt niet half zo goed zonder top-voorzeil. Dat is de vlieger. Fok, kluiver en vlieger kunnen ook vervangen worden door een ruim gesneden halfwinder. Hoe krijg ik al die zeilen omhoog? De huidige eigenaar komt het graag een keer samen oefenen.

Het onderwaterschip heeft geen osmose. De boot heeft elke winter binnen gestaan in een.




Locatie: Noord-Holland - Amsterdam

Toegevoegd op 15 dagen geleden en vervalt op 13 February
Advertentie id: 649724
    [ ]     1049 bezoeken