DPF Roetfilter off 1.6D 2.4D D5 2.0D voorkom stijgend oliep
195 EUR
Volvo Roetfilter / DPF off incl. software modificatie, modificatie roetfilter en de/montage uitlaatdeel.
Geen roetfilter problemen meer en een lager brandstof verbruik wat kan oplopen tot over 15%.
Klaar terwijl u wacht! Nu voor slechts 195- incl. BTW en montage uitlaatdeel.
Regeneratie:
De Volvo motoren hebben door de regeneratie van het roetfilter vaak problemen met een stijgend oliepeil vooral de 2.0d motoren staan hierom bekend.
Een roetfilter moet zichzelf regenereren om zo het opgevangen roet te kunnen verbranden. Het verbrande roet wordt dan als as wegblazen. Deze regeneratie wordt gestart eens in de paar honderd kilometer als het filter tussen de 400 en 600 graden Celsius is en duurt ca. 3 tot 10 minuten. Om te kunnen regenereren spuit de motor extra diesel in de cilinder, deze wordt dan niet in de cilinder verbrand maar komt in het roetfilter terecht en verbrand daar eerst.
Omdat men als bestuurder niet merkt wanneer de motor regenereert, kan het dus voorkomen dat men de motor uitschakelt tijdens het regeneratieproces de overtollige diesel blijft dan in de cilinder. Deze loopt dan via de zuigerveren in het motorblok.
Het probleem hierbij is dat de diesel zich dan mengt met de olie in het motorblok. Hierdoor verliest de olie zijn smeerkwaliteit waardoor de kans op een totale motorschade groot wordt. Bij veel motoren merkt men in eerste instantie dat het oliepeil stijgt, tenzij de motor van zichzelf iets olie verbruikt dan zal men dit niet zo snel bemerken.
Ook zorgt een verstopt of gedeeltelijk verstopt roetfilter voor teveel tegendruk in uw uitlaat systeem, dit is slecht voor uw motor en uw turbo.
Problemen door een (gedeeltelijk) verstopt roetfilter zijn o.a.:
- Turboschade door teveel tegendruk
- Stijgend oliepijl
- Turboschade door een te hoge temperatuur ontwikkeling vooral bij langdurig hoge snelheden.
- Brandstof verslindende regeneratie processen welke tot 12 kunnen duren
- Nieuw origineel filter kost bij Volvo over de 900,- euro incl. montage
- EGR klep schade door teveel druk
- Uitlaatspruitstuk schade
- Motorschade als gevolg van teveel tegendruk.
- Lekke pakkingen als gevolg van teveel tegendruk
- Minder Pk's / motor vermogen
- vertraagd reageren op het gaspedaal door slecht opspoelen Turbo
- Hoger brandstofverbruik.
Brandstof besparingen van meer dan 15% zijn gemeten nadat het filter was verwijderd.
Software modificatie:
Als gespecialiseerd bedrijf in motormanagement software passen wij het softwareprogramma van uw auto dusdanig aan dat deze niet meer regenereert (diesel in het filter spuit) en geen foutcodes meer op het roetfilter geeft.
Wij schakelen niet het gehele storingsgeheugen uit alleen de roetfilter specifieke codes.
Roetfilter modificatie:
Bij de door ons aangeboden modificatie blijft het katalysator gedeelte voor co² werking zitten en wordt alleen het roetfilter gedeelte verwijderd. Het roetfilter wordt leeg gemaakt of geboord en wordt professioneel weer dichtgelast vaak wordt de bestaande lasnaad gebruikt. De lasnaad wordt vervolgens weer met zink gecoat zodat deze ook niet zal gaan roesten.
APK roetmeting:
Wij hebben deze vraag bij een APK keurmeester neergelegd en dit was zijn antwoord:
Een 'niet werkend' of 'leeggemaakt' Roetfilter is voor de APK geen probleem want een moderne diesel motor blijft nog ver onder de emissienorm.
Voor een diesel uit bijvoorbeeld 2007 geldt dezelfde APK emissienorm als voor een diesel uit 1979.
Op de website van de overheid www.vwe.nl kan men na een kentekencheck zien dat een roetfilter eerst verplicht is vanaf bouwjaar 2011.
Chiptuning:
De DPF/roetfilter off is ook leverbaar in combinatie met een stage 1 +30pk of stage 2 +50pk chiptuning meerprijs respectievelijk 175,- euro stage 1 of 225,- euro voor stage 2.