Gebouwd in 1998 door Ter Veen in Lemmer. De snelste versie van de Efsix door de lagere dekhoogte en laag zwaartepunt. Afmeting 6x2m.
De boot zeilt ontzettend goed, loopt uit op andere en kan met ervaren bemanning naar het podium gezeild worden. Er zit een (wedstrijd) set zeilen bij van One Sails en een oudere set. De zwarte Proctor mast is recht en gevlekt (uniek). De gevulde hangbanden, elastieken en alle schoten zijn vernieuwd, alles geheel volgens wedstrijdspecificaties.
De Efsix is een sportieve en moderne open zeilboot. Met rustig weer een fijne, vlotte en hoog aan de wind zeiler, met hardere wind een feest. Ze gaat makkelijk in plané, zelfs op alleen het grootzeil. De boot wordt met alleen of met 2e gezeild, bij harde wind (4-6) 1x trapeze of met 3e evt zonder trapeze. Het roer voelt fijn aan, net als dat van een zwaardboot.
De kiel kan opgehaald worden met een lier waardoor de boot eenvoudig op de trailer te plaatsen en vervoeren is (<750kg). Zo kan over heel Nederland en daarbuiten gezeild worden. Natuurlijk zijn de strandjes ook erg leuk en goed bereikbaar.
De boot is zeer licht van gewicht (spiegel ca 3 cm boven water) en gecertificeerd voor wedstrijden (dat zijn ze niet allemaal). Het is een oud NK-boot die in eigendom is geweest van de voormalig voorzitter.
Met de hulp vanuit de Efsix club heb ik begin dit seizoen ervaring opgedaan tijdens de paashaaswedstrijden in Gouda. Erg leerzaam, een 3e prijs en vooral de warme ontvangst binnen de club is wat mij bijgebleven is.
Opgesomd:
• De boot is een van de topstukken van de vloot, het juiste model, kleur, gewicht en hardware (Harken uiteraard, maar ook stag verstelling, wedstrijdroer)
• Nieuwe schoten, landvasten etc. allen netjes gesplitst en afgewerkt
• Alles zit op de goede plek, is goed afgesteld (dankzij de club, nogmaals) en werkt
• Diverse onderdelen zijn geoptimaliseerd, zoals het afstellen van de verstaging, rol voor spival en snel spiboom mechanisme
• Er zit het juiste onderwaterschip bescherming op (volgens de kenners) wat de boot extra snel maak, ik dacht teflon
• Er zitten veel opbergvakken in, rvs mik en pot is ook nog origineel en goed
• Boot is helemaal gepolijst, volledig origineel in de gelcoat (geen schade)
• Wordt na weekend zeilen al jaren droog opgeslagen.
• De trailer van de eerste foto kan erbij. Is een korte kantel trailer vv nieuwe lagers en banden. Plekjes zijn bijgewerkt en achterbalk is verzwaard.
Meerprijs € 750,-. Geen losse verkoop. Totaal gewicht ca 650kg all in.
Wat het grootste voordeel van de Efsix is, is de ontzettend leuke en warme club. Zelf had ik geen ervaring met wedstrijdzeilen en heb zo toch de eerste meters kunnen maken. Ook over de meer technische vragen wordt via een whattsapp groep graag meegedacht.
Er zit geen garantie op. De boot kan evt via Hoora te Heeg (waar de Efsix nieuw wordt gebouwd) verkocht worden, eventueel met garantie.
Wat nog op het klussenlijstje stond;
• Enkele puntjes in de romp, roer en kielflens vullen en schuren
• Schuimband afdichting rondom kielflens opnieuw aanbrengen
• Nummer in spi
• Val spinakker vervangen/wassen
• Aluminium voet onder mastspoor verven
• Voorlijk fok nakijken
• Vloer in kuip ligt op twee plekken wat los van schuimkern, bekend probleem, veroorzaakt geen overlast. Kan redelijk eenvoudig opgelost worden door Hoora, geeft geen last met zeilen.
Niet inbegrepen:
• Zware Pega kanteltrailer; 1350kg geremd, extra breed+lang, recente banden en nagekeken, SCM slot a € 2.500,-
• De dektent voor transport is niet te koop, deze graag bestellen via club/Hoora. Er zit wel een tent bij maar die is na reinigen te klein geworden en slecht.
• Buitenboordmotor Mercury 3.3 kortstaat € 500,- er hoort eigenlijk een 4 pk langstaart of e-motor.