elektrische sloep

39.750 EUR

ELEKTRISCHE NOORSE SPITSGATTER

De Tesla onder de elektrische boten. De boot heeft een extreem groot batterijpakket batterijpakket van maar liefst 26kWh(!!!) wat voldoende energie levert voor 3 dagen onbezorgd varen op kruissnelheid en 8 uur op volle snelheid. Geen laadstress. Je kunt net als de fossiel aangedreven boten de afstanden afleggen die je gewend bent maar dan fluisterstil. Het IJselmeer overvaren is geen probleem!

De motor is een Epropulsion podmotor en heeft een vermogen van 6kW. Voldoende vermogen om de boot op rompsnelheid van 11km/h te krijgen en daarmee even snel als een fossiel aangedreven sloep.

Tot mijn grote spijt moet ik afscheid nemen van deze boot waar ik 2,5 jaar aan gewerkt heb.
DE BOOT IS TE BEZICHTIGEN VANAF 23 JULIi! (VOOR DIE TIJD BEN IK HELAAS OP VAKANTIE)

BASIS
Voor de romp van de boot is gekozen voor een Noorse spitsgatter om de reden dat deze geweldige vaareigenschappen bezit. Het betreft een ruime sloep 8-10 personen, 6.10 x 2.20 x 0,70, massa 1100 kg. De romp, een Saga 20, betreft de geliefde variant romp met de polyester binnenschaal. Deze is esthetisch mooier en kent geen onderhoud omdat het geheel van polyester is gebouwd.

Alles maar dan werkelijk alles is uit de boot gehaald zodat alleen de kale polyester romp is overgebleven. Daarna is de boot geheel nieuw opgebouwd als elektrische sloep.

LITHIUM BATTERIJ
De gebruikelijke batterijen die veelal worden gebruikt bij elektrische boten betreffen de financieel aantrekkelijk batterijen als de tractie batterijen, gel batterijen, AGM batterijen. Deze batterijen zijn niet alleen extreem zwaar maar ook de energie-inhoud is erg gering en daarmee ook de actieradius.

Om werkelijk een boot volt en vergelijkbaar te laten varen met de traditionele boten is er maar één keuze en dat is de keuze voor dure Lithium batterijen. Deze sloep heeft LiFePO4 batterijen, net als de nieuwste Tesla’s hebben. Een groot TFT display op het dashboard toont de energie-inhoud van de batterijen. Het grote voordeel van de LiFePO4 batterijen is dat deze het meest (brand)veilig zijn.

De accu is opgesplitst in 2 battery packs die in de bakskisten zijn verwerkt, beide met een eigen zekering. Aangezien water en elektriciteit geen goed combinatie is zijn de bakskisten geheel waterdicht afgesloten en daarmee de accu beschermd tegen water. Wel is er bij beide batterypacks een demontabel doorzichtig kijkscherm aangebracht dat toegang biedt tot de BMS (battery management system) en de zekering. De bedrading is dubbel geïsoleerd en heeft een grotere diameter als voorgeschreven. Alles in het kader van de veiligheid.

LADEN
Het laden gebeurt met een snellader die laadt met het maximale vermogen dat 1 fase aan kan, dat is 3,5kW. Nu vaar ik al 8 jaren met een elektrische boot en de ervaring leert dat niet iedere laadpaal 3,5kW kan leveren, maar minder. Laden is dan niet mogelijk. Om die reden is op deze sloep een schakelaar paneel geplaatst waarmee het laadvermogen tot de helft kan worden teruggeschroefd. Dit kan ieder stopcontact aan.
Om zeker te weten dat het laden is gestart, is bij het laadpaneel een energiemeter geplaatst. Dit scherm laat zien dat er geladen wordt en met welk vermogen en het aantal kWh. Ook dit heeft de ervaring me geleerd omdat niet iedere laadpaal werkt en je dat nu direct opmerkt.

ELEKTROMOTOR
Voor de elektromotor heb ik heel bewust gekozen voor deze podmotor. Zelf ben ik werktuigbouwkundig ingenieur (en docent). Het ontwerp vind ik briljant. De motor is uitgevoerd met permanente magneten wat de motor buitengewoon efficiënt maakt en door de plaatsing onder water niet gekoeld hoeft te worden. Een bijkomend voordeel van de onderwaterplaatsing is dat de ‘geluidsbron’ buiten de boot is geplaatst wat de boot nog stiller maakt. Het is een podmotor met het hoogste vermogen uit de range, 6kW. Dit is zoveel vermogen dat zelfs, bij het slepen van een opblaasbare band voor de kinderen, de rompsnelheid van 11 km/h gehaald wordt.

Fabrikanten van batterijen maken voor hun vaartijd berekeningen gebruik van kruissnelheid. De kruissnelheid is voor sloepen bedraagt slechts 7 km/h wat echt beduidend lager ligt dan de rompsnelheid van 11 km/h. Het komt de berekening voor de fabrikant enorm ten goede omdat het energiegebruik op kruissnelheid veel en veel lager is dan de rompsnelheid. Kruissnelheid ervaar ikzelf als heel vervelend om de reden dat je voortdurend door andere boten wordt ingehaald en achterom moet kijken voor ‘inhalers’.

De reden dat fabrikanten uitgaan van de lage kruissnelheid is dat ze dan nog een acceptabele vaartijd durven garanderen. Om kruissnelheid te voorkomen en lekker in het tempo mee te varen van de fossiel aangedreven boten heb ik gekozen voor de grote Tesla batterij! Dit is geen goedkope keuze maar maakt het elektrisch varen pas echt leuk.

COMFORT AAN BOORD
Door de keuze van de podmotor kon de ‘oude’ motorkist naast tafel een nieuwe functie vervullen. Onder de tafel huist hier de koelkast (een compressor koelkast) en een lade voor de glazen. Verder is de boot uitgerust met een wasbak (afsluitbaar), kraan en zeep dispenser. En voor nood een toilet in het vooronder.

DASHBOARD
Het dashboard is voorzien van meerdere meters:
snelheidsmeter (GPS);voltmeter;roerstand meterurentellervermogensmeterTFT scherm met State Of Charge (geeft de energie-inhoud van de batterijen aan)elektrische hoornRVS houder voor bekerelektrische bilgepompdubbele USB ladertelefoonhouderzekeringskastje (met indicatie van een defecte zekering)
INTERIEUR
Het interieur is compleet nieuw gebouwd met onderhoudsarme materialen, als Trespa-wooddecor, Iroko hout (wat onbehandeld kan blijven!) en watervast betonplex. Het resultaat is onverslijtbaar, met een minimum aan onderhoud. Lakken is ondanks het vele mooie hout dus niet nodig!
Kussens zijn nieuw en voorzien van witte biesDektent is nieuw en gemaakt door Veenstra in Burgummotorkist-deksel van Trespa (wood-decor) op 18mm betonplex verlijmt met een elastomeerhouten onderdelen vervangen door Trespa met houtlook (wood-decor)alle randen afgezet met onderhouds- en lakvrij Iroko houtalle lijmverbindingen met epoxykastjes en opklapbare tafel in dezelfde materialen en voorzien van RVS sluitwerk, met neopreen sealvlonders in de kuip hebben een nautische look met zwarte banen. Deze zijn één voor één in gefreesd en geven extra grip.De vlonders zijn zwaar verstevigd met 18mm betonplex en tevens rondom voorzien van een neopreen seal tegen rammelen.Randen die kussen op hun plaats houden zijn van Iroko.Er is een mooie afsluitbare ruimte voor een toilet. (Toilet is aanwezig en is nieuw in doos)RVS stuur voorzien van Noors logo (speciaal gemaakt)De boot is voorzien van een nieuwe 120L watertank met nieuwe pomp en kraan.
EXTERIEUR
Alle kikkers, en verhaalkammen zijn vervangen door RVS exemplaren (Talamex).De romp is voorzien van een nieuwe stootrand.Romp is voorzien van een hek- en boegverlichting.RVS ZwemtrapAnkerhuis plus anker
TOT SLOT
Dit is een compleet nieuwe boot waarbij alleen de romp is hergebruikt (refurbished). Geen geknoei meer met diesel, olie, filters die vervangen dienen te worden en ook geen gedoe met winterklaar maken. De boot kent, net als een elektrische auto, nagenoeg geen onderhoud, is stil en bovendien voorzien van alle luxe!

TOEBEHOREN
De boot is compleet met nieuwe landvasten, stootwillen (fenders), vlaggenstok, vlag, (reserve) sleutels, brandblusser en pikhaak.
U van harte bent uitgenodigd voor een proefvaart in Leeuwarden. We beschikken over een trailer. In overleg kan de boot gebracht worden.

zoektermen: Makma, Maril, Antaris, van Wijk, elektrische sloep, elektrische

Locatie: Friesland - Leeuwarden

Toegevoegd op 12 dagen geleden en vervalt op 20 December
Advertentie id: 1982896
    [ ]     53 bezoeken