Honda CB550 Supersport 1976

3.250 EUR

Begin septembert trok ik de garagedeur open om een stukje op de CB te gaan rijden, en toen bleek de accu dood. Niet omdat de accu slecht is, wel omdat het voor het eerst sinds half juni was dat ik tijd had om te rijden. Dit was het moment waarop ik besefte dat er te veel hobbies zijn, en te weinig tijd. En vandaar dat de CB door mag naar de volgende liefhebber. 

Ik heb de CB in de zomer van 2020 gekocht als cadeautje voor mijzelf gekocht na het afronden van een studie. In de afgelopen jaren ongeveer 3000 kilometers gemaakt. Waarvan pakweg de laatste 200 dit jaar. 

Looks
De CB ziet er van 5 meter afstand super uit. Van 1 meter afstand zie je de imperfecties. Hij is in nette staat, maar zeker geen concours. Ik zie het als een gebruikersfiets. Ik houd hem netjes bij maar ben een rijder, geen poetser en investeer liever in techniek.

Even punt voor punt:

Het motorblok is door de vorige eigenaar gespoten, dat had ik zelf anders gedaan.  

De lak is erg netjes met her en der een dingetje. Tank en kappen zijn ongedeukt en vertonen geen storende imperfecties. De kleur oranje is gewoon de beste kleur voor deze machines, zo lekker seventies, zeker de supersport zonder de striping. Krijg er alleen maar leuke reacties op.

Wielen zijn voor de leeftijd prima. Spaken zijn voor licht geoxideerd, dit kan weggeschuuurd worden maar ik vind er de tijd niet voor. 

Frame is supernetjes.

Chroom is voor de leeftijd meer dan netjes maar niet perfect.


Techniek
De reden dat deze fietsen zo populair zijn heeft hier vast wat mee te maken. Met een volle accu is het zelfs na maanden stilstand choke open - starten - lopen. 

Motor loopt stationair mooi regelmatig en klimt lekker liniair de toeren is. Bovenin gebeurd het meest en is de 550 met zn 50 pk nog verassend kwiek.

5 versnellingen en de bak is foolproof. Soepel, trefzeker. Geen gekke geluiden of wat dan ook. Gewoon zoals het hoort.

De remmen zijn lekker retro 70's. Het is wat harder knijpen dan tegenwoordig maar hij stopt prima.

Electra doet het perfect. Alles werkt naar behoren al ontbreekt momenteel het dimlicht, moet een nieuw lapje in.

Onderhoud
De afgelopen jaren braaf jaarlijks de olie en filter vervangen. Heb nog een paar liter olie + een nieuw filter staan want koop deze in bulk. Krijg je erbij. Verversen kan iedereen. Scheelt een meier. 

Ketting(-set) en achterband zijn door de vorige eigenaar vervangen, in 2019. Voorband heb ik in 2020 vervangen. Kan allemaal nog jaren mee.

Contactslot was versleten en werkte niet goed meer, deze heb ik vervangen door een nieuwe. Reservesleutel zit erbij

Benzineslangen zijn preventief vervangen in 2022.

Rijden?
Ja leuk. Zo'n oud beestje is toch leuker rijden dan een moderne fiets. Het kost allemaal wat meer moeite maar dat maakt het zo charmant. En je doet het zelf, geen computers, gewoon mens en machine. Het geluid is lekker diep en de zitpositie vooral comfortabel. Enige minpunt is een licht onbalans in het voorwiel. Niet storend maar bij bepaalde snelheden merk je een lichte kadans. Heeft te maken met de spaken. Kan opgelost worden maar ook hier ben ik nog niet aan toegekomen.

Zit een bagagenetje bij, en een slot. Maakt het allemaal erg paktisch. Krijg je erbij. Foto met het caferacerstuurtje is oud. Zit inmiddels een standaard stuur op. Rest van de foto's zijn van 30/9/22

Samengevat gewoon heel erg leuk en betrouwbaar rijden. En houd rekening met veel duimpjes onderweg. 
Vragen beantwoord ik graag. Bieden mag maar als het bod mij niet zint hoor je er niets.

Locatie: Noord-Holland - Amsterdam

Toegevoegd op 2 dagen geleden en vervalt op 18 August
Advertentie id: 1374454
    [ ]     82 bezoeken