kajuitzeilboten en zeiljachten

28.000 EUR

Te Koop Klassiek Jacht Alpa 9.50 (S&S 32)
Doppio, ligplaats Enkhuizen

Omschrijving
De Alpa 9.50 of S&S 32 of Italiaanse Swan is een zeer fraai ogend, goed gebouwd en zeer goed zeilend S&S ontwerp. Ze is in Italië gebouwd en met een mooi afgewerkte accommodatie aan dek en in de kajuit. Het is een stoer schip waarmee veelvuldig op zee mooie tochten zijn gemaakt. Op zee gedraagt het schip zich in zeegang heel prettig.

Ze heeft een kajuit en een afsluitbare voorkajuit. Het schip heeft 5 slaapplaatsen.
De natte cel is toegankelijk vanuit de hoofdkajuit en heeft een toilet met wastafel.

Door de plaatsing van het stuurwiel kun je in de kuip onder alle omstandigheden een goede zit- of stapositie vinden. In de kuip zijn twee bakskisten. De kuip is zelflozend.
De Alpa heeft goed beloopbare gangboorden.

Het schip is ieder jaar zorgvuldig onderhouden en er is niet beknibbeld op investeringen. Ze is dan ook zowel technisch als cosmetisch in een hele mooie staat. In de winterperiode heeft het jacht altijd in een loods gestaan voor onderhoud door de eigenaren.

Na de aanschaf in 1998 is er een uitvoerig onderhouds- en vervangingsprogramma ingezet. Hier zijn de volgende zaken aan de orde gekomen en vernieuwd.
· Onderwaterschip volledig kaal gehaald; in een 6 laags epoxysysteem gezet; en in een nieuw antifouling (International zelf slijpend) systeem gezet (1999)
· Vernieuwde gasinstallatie met bun (1999)
· Vernieuwd gasfornuis met oven (1999)
· Vernieuwd GPS Garmin (1999)
· Vernieuwde giek en grootzeil en reeflier (2000)
· Vernieuwde verstaging (2000)
· Vernieuwde voorzeilen in genua 2 en HA (2001)
· Vernieuwde instrumenten door Raymarine ST 60 log-diepte-wind(2002)
· Vervanging van kunststof lagers op de schroefas (2002)
· Vernieuwde accu’s, schakelpanelen en elektrische installatie(2004)
· Verder jaarlijks onderhoud aan het onderwaterschip, teakdek, lieren, motor etc.

Algemeen
Ontwerper: Sparkman & Stephens en gebouwd op de werf: Alpa yachts in Genua Italie
De opbouw, vorm en materiaal van de romp is van polyester. De romp heeft een Semi S-spant vorm in de kleur Mediterranean Blue.
Het dek is van polyester en net als de dekopbouw geheel met teak belegd.
Het teakdek heeft een aluminium voetrail en polyester dekopbouw in de kleur wit/crème. De Alpa is voorzien van een blauwe sprayhood.
De ramen in de dekopbouw zijn van hardglas in een aluminium lijst. Allen te openen
Er zijn vier robuuste bolders, waarvan 2 voor en twee achter.
De zeereling is 2 draads en in rvs uitgevoerd en voorzien van 8 rvs spanners.
Het jacht heeft een enkel doorgestoken roer bediend via kabels in een kwadrant door het stuurwiel.
Het jacht is op de boeg voorzien van een rvs bevestigingsplaat met een degelijk CQR anker van rvs met een gewicht van ca. 16kg en ca. 20m loodlijn, ca. 10m ketting en ca.35m lijn.
Doorvaarthoogte is incl. antenne ca. 13 m

Kajuit
De kajuit bestaat uit twee banken; een aan bakboord en een aan stuurboord met de tafel in het midden. De tafel heeft neerklapbare delen om de doorloop naar voren vrij te
houden en een geïntegreerd flessenrek. De beide banken kunnen tot bed worden omgebouwd. Banken zijn voorzien van een zgn. slingerzeil waardoor ze geschikt zijn tot zeekooi. De voorkajuit is afsluitbaar van hoofdkajuit.
Voorbij het hoofdschot is de voorhut met een twee persoons bed. Hier is voldoende kast- en bergruimte aanwezig voor kleding etc. Op het hoofdschot zijn twee fraaie koperen klokken gemonteerd van het fabr. Schatz Royal Mariner; een barometer en scheepsklok die de glazen slaat. Beiden ca. 15cm.
Het interieur van de Alpa is mahonie, klassiek en warm en heeft een stahoogte van ca 1.75m. De kussenbekleding in de kajuit verkeerd in goede staat en de verlichting is grotendeels LED.

Er is permanente ventilatie via 2 dekventilatie openingen; een voor het toilet en een voor de kajuit. Er zijn 6 ramen die allen open kunnen en een dekluik dat open kan.
In de natte cel is een te openen raam voor ventilatie en voldoende bergruimte voor toiletspullen. Hier bevind zich het toilet voorzien van RM69 handpomp. De wastafel is aangesloten op de waterdrukinstallatie.

Bij het kombuis tegenover de kaartentafel is een kommaliewant met daarin alles wat je daar bij de hand wilt hebben. Hier is ook het twee pits half cardanisch gasstel met oven van Plastimo. Het gasstel en oven zijn via een gasdrukregelaar aangesloten op de gasfles in de bun met afvoer. Het kombuis en de kajuit zijn voorzien van een branddeken en brandblusser.
De goed werkende en energiezuinige koelkast is een bovenlader van ca. 60l van SuperCool met Peltier element.
De kraan in de spoelbak is aangesloten op de waterdrukinstallatie met tevens een mogelijk gebruik van een voetpomp. De spoelbak heeft een afvoer. De waterdrukinstallatie bestaat uit een pomp die het waterleiding systeem vanaf de tank naar de wastafel en spoelbak onder druk houd. De watertank bestaat uit een vormgegeven tank in de kielromp van polyester en heeft een inhoud van ca 200l.
De elektrische waterpomp is aangesloten via een schakelaar op het elektrisch paneel.

De walstroominstallatie is voorzien van walstroomkabel en een aardlekschakelaar met 4 voudige wandcontactdoos.
De accu’s bestaan uit twee boord accu’s van 95Ah (2019) voor instrumenten en verlichting en een motor startaccu van 70Ah. De accu’s worden opgeladen met een acculader van Mastervolt met een laadcapaciteit van 25A.
Naast de kaartentafel zijn de 2 schakelpanelen met 14 schakelaars met zekering, een marifoon, een SSB radio, GPS Garmin, watertankmeter en de accumonitor gemonteerd.
Alle elektrische verbruikers zijn aangesloten op de schakelpanelen via schakelaars voorzien van een zekering. De gehele elektrische installatie wordt aan/uit geschakeld via een hoofdschakelaar.

Zeilen
Hagoort Groot Zeil en Genua 2 en High Aspect op een Furlex 200S roller 2012. De zeilen zijn allen van Dacron en in een goede staat. Het grootzeil heeft een bindrif systeem met 2 reven. Het grootzeil is voorzien van een huik en is blauw.
Verder is het jacht uitgerust voor de ruimere koersen met een Halfwinder van ca 45 m2 en Spinaker van ca. 74m2. De spinaker wordt gehesen in een slurf.
Ruim bemeten twee snelheden lieren van Barbarossa voor de voorzeilen en grootzeil. Verder 2 vallieren voorzien van rvs voorloop en een spinakervallier en reeflier op de mast.
Stuurwiel met lederen bekleding en kolom Fuselli bolkompas. Stuurwiel en kompas zijn voorzien van een blauwe hoes.
De Autohelm 3000 stuurautomaat aangesloten op het stuurwiel kan worden gestuurd door een kompas of door de windvaan.
Het achterstag is geplaatst tussen isolatoren, waardoor deze ook een antenne functie heeft. De spanning op het achterstag is regelbaar via een verstelbaar wiel.
Op het dek zijn 2 lange Genua rails en 2 korte High Aspect rails aangebracht met verstelbare karren.
De grootschootoverloop heeft een soepel lopende kar en regelbare plaats.


Navigatie
Tridata meting van Raymarine ST 60 met diepte-log/snelheid en wind 360 en closehauled
Marifoon Icom ic-421 met lokatiebepaling via gps.
AIS Sailtron True Heading CTRX klasse B via splitter verbonden met eigen GPS
De GPS Garmin 128 is direct verbonden met de marifoon voor positiebepaling.
SSB radio Nasa HF-3.
Navigeren via een meegeleverde HP laptop en AIS/GPS op Open CPN.
Accu verbruiksmonitor van Victron type BM 600.
De navigatieverlichting is compleet. Een bakboordlicht en stuurboordlicht en heklicht. Een stoomlicht, kompaslicht en zeilend een 3 kleurenlicht. De Raymarine instrumenten hebben een eigen verlichting. De navigatieverlichting wordt buiten naast het motorbedieningspaneel geschakeld.

Motor
De motor ingebouwd in 1977 is van het fabricaat Farymann type P30 en binnenboord opgesteld. De keerkoppeling is van het fabrikaat Nanni. De motor heeft een vermogen van 23PK en 2 cilinders in V vorm opgesteld. De brandstof is diesel en de motor is direct gekoeld. De brandstoftank van rvs heeft een inhoud van ca 80l.
De motor heeft buiten bij de stuurstand een bedieningspaneel waarop tevens de nodige meetinstrumenten zijn aangebracht zoals spanningsmeter, toerenteller en oliedrukmeter.
De motor is voor onderhoud voldoende bereikbaar omdat de hele motorkap weggenomen kan worden en er in de hondenkooi ook nog een weg neembaar luik is. De motor is voorzien van 2 waterafsluiters voor koeling van de motor en smering van de kunststoflagers van de schroefas.

Afgelopen jaar zijn de koppakkingen vervangen en de startmotor gereviseerd.

Naast het stuurwiel vind de bediening plaats van de motor. Hier bevinden zich ook 4 schakelaars om de navigatie verlichting aan/uit te schakelen. Zoals stoomverlichting, ankerlicht, kompasverlichting en 3 kleurenzeilverlichting.

Overig
Het jacht heeft verder een reddingsvlot van het merk Autoflug type BFA in een koffer en is geschikt voor 6 personen.
Stootwielen 5 stuks en een complete lijnen set.
Verrekijker en gereedschapset.
Complete vaar- en verblijfsuitrusting, waaronder het servies, potten en pannen, borden, kopjes, mokken, soepkommen, bestek, fluitketel.
Reddingsboei met veiligheidslijn in een zak bevestigd aan het schip.
De bilgepomp wordt bediend via een schakelaar op het paneel en buiten in de kuip is een lenspomp aangebracht handmatig bediend.
Paraplu anker van 10kg met ca 20m lijn.
Voldoende grijpmogelijkheden binnen en buiten, brede en goed beloopbare gangboorden, noodhelmstok, looplijnen aan dek, hoefijzerboei, misthoorn, zwemvesten, radarreflector, ankerbal, kuiptafel, dekzeil kuip, blauwe spatzeilen aan de zeereling en lid van de Vereniging van Klassieke Scherpe Jachten.Websitewww.vanveenandsons

Locatie: Noord-Holland - Amsterdam

Toegevoegd op 12 uur geleden en vervalt op 14 January
Advertentie id: 1944718
    [ ]     49 bezoeken