De Kawasaki Tengai KLR 650 B is de meer straat-georienteerde versie van de befaamde KLR 650 A enduro.
Het blok staat bekend als heel degelijk.
Ik verkoop hem omdat ie al te lang stil staat en ik er niet aan toekom om te rijden (tweede kind, je kent het misschien wel, en ruimtegebrek).
Waarom jij de Tengai moet kopen? Omdat je op zoek bent naar een leuke, bijzondere all-road, dual purpose , enduro voor lange reizen. De tank is 24 liter dus sta je niet vaak stil. De plastic kuip maakt hem mooier en prettiger op de snelweg dan een echte enduro (maar wel iets gevoeliger voor schade als-ie valt).
Mijn Tengai is inmiddels bijna 25 jaar oud (kentekenregistratie van 1990) en heeft dus al diverse gebruikssporen, vooral in de plastic (kuip)delen, maar ik heb die allemaal gerepareerd m.b.v. methylethylketon en zwart ABS zodat alles weer stevig vastzit zoals het hoort.
Hij is gebruiksklaar, maar eerlijkheidshalve heeft de accu zijn beste tijd wel gehad (loopt best wel snel leeg, vooral met het koudere weer). Tevens is de opnemer van de kilometerteller (in de voornaaf) waarschijnlijk verbogen waardoor de snelheidsmeter het niet doet. Is een relatief eenvoudige reparatie maar ik ben er nog niet aan toegekomen.
Wat specs:
Kawasaki KLR 650 Tengai
Year
1989
Engine
Liquid cooled, four stroke, single cylinder, DOHC, 4 valves per cylinder
Capacity
651
Bore x Stroke 100 83 mm
Compression Ratio 9.5:1
Induction
1x 40mm Keihin CVK40
Ignition / Starting
CDI / electric
Max Power
48 hp @ 6500 rpm (rear tyre 39.4 hp @ 6400 rpm )