Klassieke overnaadse jol 1963, 100 onderhoud, in nieuwstaat

contact met mij op 18.83 EUR

Ik help mijn stiefvader bij de verkoop van zijn boot. Hij heeft deze boot tot en met dit jaar gezeild. Hij wordt dit jaar 78 en heeft nog een ander klassiek zeiljacht. Deze boot doet hij met pijn in zijn hart weg. Het gaat niet meer. Twee boten is teveel. We zoeken een liefhebben die waardeert wat deze boot is. Een klassieke overnaadse jol die nu nooit meer gebouwd zou kunnen worden. Simpelweg omdat het hout er niet meer in deze lengte te verkrijgen is. Het is dus een varen museum stuk en lid van de Vereniging Klassieke Jachten. Echt een stuk historie. Bij interesse stuur me een bericht en dan breng ik je in contact met mijn stiefvader.

De buitenboordmotor is 1 jaar oud. Bon aanwezig. Voor de rest kan Sander je alles over de boot vertellen sinds 1980.

De boot ligt in Oude Wetering en is daar te bekijken. De ligplaats kan helaas niet worden meeverkocht. Er is een mogelijkheid om de boot op een trailer te zetten.

Over de boot

Scaramouche is een ontwerp van de gebroeders Potma, van de gelijknamige werf in Sneek en door hen “Westeinder” genoemd.
In 1963 zijn er tegelijkertijd, uit één stam mahonie, twee gebouwd.
De gebroeders Potma waren destijds nog in opleiding en de twee “Westeinders” waren hun praktijkwerkstukken.

In 1985 is er een teakhouten dek in gelegd.

In 2010 zijn er door de jollenbouwer Van der Meer in Oude Wetering zes spanten vervangen en in 2019 is door jachtwerf Van Dam in dezelfde plaats de mastkoker vernieuwd.

De toelatingscommissie van de Vereniging Klassieke Jachten beschreef de Scaramouche destijds als ‘een goed recept voor relaxed zeilen op de Hollandse en Friese meren’.

Het achterschip loopt naar de waterlijn toe uit in de breedte terwijl de spiegel een flinke helling vertoont, wat de waterlijn bij helling van de boot verlengd. Dat draagt bij tot de prestaties van het jachtje.

Omdat het ballastaandeel in de waterverplaatsing 50% bedraagt, heeft het jachtje ook een flink zeildraagvermogen.

Er kan met veel wind onder vol tuig gevaren worden en ook singlehanded is de boot prettig te hanteren.

Scaramouche is stabieler dan de Deense Junior en daarom ook voor beginnende zeilers een veilige boot. Komt ze bij veel wind op haar kant te liggen, dan blijft het gangboord droog en loopt de wind uit het tuig’.

Specificaties

Boot type : klassieke zeilboot
Type : Westeinder
Ontwerper : Potma Sneek
Gebouwd in: : Sneek, gebr. Potma , 1963
Maten: : Lengte o.a. 5,50 m, breedte 1,60 m , diepgang 0,85 m.
Gewicht : ± 700 KG, ballast ± 300 kg
Materiaal : mahonie op eiken spanten.
Dek : multiplex en teak en mahonie voetlijst en kuiprand
Mast en giek : grenen, RvS verstaging.
Zeiloppervlak : totaal 12,5 m2
Zeilen : grootzeil 7,5 m2, fok 5 m2 m2 , spinaker 5 m2
Motor : BB Mercury , 3,5 pk viertakt , 2019
Dekzeil : tweedelig 2018
Interieur : Veel bergruimte onder voor en achterdek, legplanken onder gangboorden.
Toebehoren : Twee helmstokken, stootkussen, lenspomp, fokkeloet, bootshaak, zitkussen
landvasten en anker.
Diversen : mahonie zitbanken, teakdelen op buikdeining.
Vraagprijs : Nader overeen te komen
Ligplaats : Oudewetering Holland.

Varend erfgoed: Toegelaten tot Vereniging Klassieke Scherpe Jachten, VKSJ inschrijfnr: 990

Rapport VKSJ

Rompvorm en ballastaandeel leiden tot snelle en stabiele boot

De Scaramouche, een ‘Westeinder’ op de Braassemermeer.

Een kleinood op het water, zo betitelde de toelatingscommissie van de VKSJ het open zeiljachtje Scaramouche bij de entree bij de VKSJ. Volgens de eigenaar, Sander Bakker, vertoont het scheepje trekken van de 12,5 van Herreshof. De toelatingscommissie vergeleek het met de Rivierenklasse en met de Minimumbat van Tore Herlin. Iedereen raakt enthousiast over dit jachtje dat uiteindelijk een Nederlands ontwerp onder de naam ‘Westeinder’ bleek te zijn. Met de fractionele sloeptuigage vormt het een elegante verschijning.

Sander Bakker had in zijn jeugd veel in een Deense juniorboot gevaren en zocht destijds opnieuw een dergelijk scheepje. Er werd er een in een advertentie aangeboden, maar het bleek om een scheepje te gaan dat hooguit verwant was met de Deense junior, maar een heel eigen karakter had. De Deense junior is een S-spant met een lage vaste buiskap, de Westeinder een rondspant met een open kuip.

Praktijkwerkstukken bij opleiding

Het ontwerp van de Westeinder is van de gebroeders Potma, van de gelijknamige werf in Sneek. In 1963 zijn er tegelijkertijd, uit één stam mahonie, twee gebouwd. De gebroeders Potma waren destijds nog in opleiding en de twee Westeinders waren hun praktijkwerkstukken. In 1985 heeft Bakker er zelf een teakhouten dek in gelegd In 2010 zijn er door de jollenbouwer Van der Meer in Oude Wetering zes spanten vervangen en in 2019 is door jachtwerf Van Dam in dezelfde plaats de mastkoker vernieuwd.

‘Recept voor relaxed zeilen’

De toelatingscommissie beschreef de Scaramouche destijds als ‘een goed recept voor relaxed zeilen op de Hollandse en Friese meren’. Het achterschip loopt naar de waterlijn toe uit in de breedte terwijl de spiegel een flinke helling vertoont, wat de waterlijn bij helling van de boot verlengd. Dat draagt bij tot de prestaties van het jachtje. Omdat het ballastaandeel in de waterverplaatsing 50% bedraagt, heeft het jachtje ook een flink zeildraagvermogen. Er kan met veel wind onder vol tuig gevaren worden en ook singlehanded is de boot prettig te hanteren. Sander Bakker: ’Ik heb nooit spijt gehad van de aankoop van deze boot. De Scaramouche is stabieler dan de Deense Junior en daarom ook voor beginnende zeilers een veilige boot. Komt ze bij veel wind op haar kant te liggen, dan blijft het gangboord droog en loopt de wind uit het tuig’.

Bakker kocht de Scaramouche bijna veertig jaar geleden en heeft er altijd mee op het Braassemermeer gezeild. Hij heeft echter nog een jacht, een stalen S-spant ontworpen door Baron van Hoëvell, en het onderhoud van twee boten wordt hem teveel. Hij hoopt voor de Scaramouche een nieuwe baas te vinden die dit varende monumentje met liefde zal verzorgen.

Scaramouche

Lengte: 5.35 m, breedte 1.60 m, diepgang 0.85 m. Waterverplaatsing 800 kg, waarvan ballast 400 kg. Bouwjaar 1963.
Motor: Mercury 4-takt buitenboordmotor 3,5 pk (2018)
Tuigage: 2 sets zeilen (1 oud, 1 uit 2003), spinnaker )

Locatie: Noord-Holland - Amsterdam

Toegevoegd op 13 dagen geleden en vervalt op 14 October
Advertentie id: 1318009
    [ ]     140 bezoeken