Mercedes 500 SL 1988, 25 jr bezit, orginele Europese versie

49.500, EUR

Te koop aangeboden van liefhebber (25 jaar in bezit) originele Europese Mercedes Benz 500 SL R107 1988

Blauwzwart. Lichtgrijs leer. Zoals in de folder van dit bouwjaarKM Stand 122.37725 jaar in bezit. Dealer, specialist, onderhouden.Europese versie (geen Amerikaan). Door liefhebbers meest gewaardeerd en gezocht1e lak. Nooit gerestaureerd. Volledig origineel. Geen schadeauto. Geen mooi glanslaagje met daaronder plamuur, roest en schade.Motor is ontworpen voor loodvrije benzine (oude types niet)
Accessoires:
Elektrische ramenTempomatAircoRadioElektrische antenneHardtopRechter buitenspiegelZonnekleplampAlarm met radar klasse 3KinderbankjeWindschotGetint gladKoplampwissers en sproeiersKatalysatorLeerMiddenarmsteunAirbagBuitentemperatuurmeterStoelverwarmingAfstandbediening voor openen deursloten en ontgrendelen van het alarmOp maat gemaakte Auto-pyjamaWagentje voor de hardtop
Schitterend klassiek type. De laatste auto’s met chroom en klasse. De waardering wordt nu snel gelijk aan de Pagode (het model hiervoor). Het voordeel is dat de R 107 veel betere auto’s zijn. Het rijdt en voelt niet als een verouderd model en ook de 5 liter V8 is veel comfortabeler.

Dit is een type SL uit de periode dat Mercedes-Benz bekend stond voor haar legendarische bouwkwaliteit. Het is niet voor niks dat deze auto’s 18 jaar lang geproduceerd zijn. Deze auto’s zijn op alle onderdelen overgedimensioneerd. Het gaat nooit kapot. De kwaliteit van dit model uit deze periode is ongeëvenaard. Dat komt nooit meer terug. Het ontwerp is van voor de tijd van value-engineering. Dat is een concept waarbij de kosten en winst een belangrijkere rol speelde bij het ontwerp en productie dan langdurige kwaliteit en klanttevredenheid. Mercedessen gingen vroeger nooit kapot maar dat is niet meer zo.

Van de totaal 237,287 SL’s R 107 die van 1971 t/m 1989 zijn gemaakt zijn er maar 4406 van het type waar de liefhebbers naar zoeken: dat is de Europese 500 SL van na de modellpflege 1985.

1988 was het een na laatste bouwjaar. Dus alle verbeteringen van de model modificatie uit 1985 (moddellpflege MOPF 1985) zijn doorgevoerd. Bijna alle onderdelen zijn toen gemodificeerd en verbeterd: onderstel, remmen, besturing, motor, Ke-jetronic injectie, carrosserie is verzinkt dus veel betere antiroest protectie, stoelen, elektronica, 15” velgen, 15 gaats velgen, …. Daardoor is brandstofverbruik, wegligging, vermogen, comfort en kwaliteit nog beter dan de bouwperiodes ervoor. De laatste editie is dus volledig doorontwikkeld en dat zijn de te prefereren bouwjaren.

500 motor. De 5 liter V8 is onverslijtbaar. Deze motor is lang in produktie geweest en in grote aantallen in de Mercedes S-klasse modellen geleverd. Is dus helemaal doorontwikkeld en probleemloos. Draait rond de 60 kilometer per 1000 toeren op de snelweg. Dus stil, comfortabel, niet versleten door hoge toeren.

Dit is een originele Europese auto. Liefhebbers van de R107 prefereren een originele Europese 500 SL van na 1985. Deze heeft het meeste waardestijging potentie. Van dit type zijn er maar weinig gebouwd. Van alle gebouwde R 107 SL’s is het maar 1,9%.

Van de Amerikaanse 560 SL, uit dezelfde periode na 1985, zijn er bijna 20 keer zoveel gebouwd. Liefhebbers en verzamelaars willen geen Amerikaanse of Japanse 560 SL. Bij die versie wijken heel veel onderdelen af met name vanwege hoge emissie eisen. Vaak zie je dat eigenaren later het Amerikaanse injectiesysteem en dergelijke hebben aangepast en dan weet je helemaal niet meer wat je hebt en hoe je dat moet onderhouden. Die onderdelen zijn hier ook nauwelijks te krijgen. Amerikaanse versie heeft naar mijn mening lelijke koplampen en bumpers. De kilometerstand en het verleden van Amerikanen is niet te traceren, niet alleen omdat het land ver weg is, maar ook omdat de mijlenteller is omgebouwd naar kilometerteller die begint vanaf een nieuwe lage stand….

Zeldzame kans om dit type auto in deze staat te kopen. Komt bijna nooit voor dat er een SL in deze originiele staat, met volle historie te koop komt. Dit model wordt steeds meer waard en daardoor worden er steeds meer gerestaureerd. Dan is het maar de vraag: wat zit er onder die glimmende laklaag en in de motor. Liefhebbers prefereren een originele ongerestaureerde auto met patina. Dat is de actuele trend bij klassieke auto’s.

Als investering is deze originele Europese 500 SL van na 1985 (107.046 MOPF 1985) dus het beste en meest gezocht door liefhebbers, verzamelaars en investeerders

Mijn auto heeft bij alle drie de eigenaren altijd binnen gestaan, is alleen met mooi weer bereden en is vanaf 1992 bij Anti Roest Center in Alphen behandeld met Dinitrol (dat is ook periodiek bijgehouden) en bij dit type (na 1985 is de carrosserie verzinkt). Dus nooit geroest.

Deze SL’s werden het hele jaar door gebruikt omdat er ze ook een hardtop hebben. Hierdoor werden er veel kilometers mee gereden en dat ook nog door weer en wind. Dus ook in pekel. Vele hebben grote schade gehad. Hierdoor kwamen ze na een paar jaren vanaf nieuw in het verkeerde circuit terecht omdat er wat mee was. Wat ook speelde was dat de meeste SL’s door grijze import naar Nederland kwamen. Er werden er niet veel nieuw verkocht via officiële dealers in Nederland omdat de BPM torenhoog was. Er was een levendige handel in auto’s uit Duitsland. Deze hadden veelal een twijfelachtig verleden en dat kon je moeilijk natrekken. Toen ik bijna 30 jaar geleden voor het eerst ging zoeken was dat dus te zien aan wat er te koop stond en bij wie. Als je wist waar je naar moest kijken dan was het bijna niet te doen om een originele Europese vertroetelde lage kilometer 500 SL van na 1985 te vinden.

Potentiële kopers die zich nog niet zo goed verdiept hebben denken “ik wil de beste” en dan denken ze dat het de 560 SL is. Dat is dus niet zo. Dat is een Amerikaanse versie.

Ik ben de 3e eigenaar en heb deze auto bij de officiële Mercedes Benz dealer, Stergam te Amsterdam, gekocht in 1998. Ik heb toen heel lang gezocht naar dit type en dit was verreweg de beste die ik in jaren zoeken was tegengekomen. Het was al direct duidelijk toen ik de auto al vanaf grote afstand zag in de showroom: dit is hem. De vorige eigenaar was een Nederlander, prominent lid van de Mercedes-Benz R/C 107 SL Club Deutschland. Hij heeft de auto in 1992 gekocht bij de officiële Mercedes-Benz dealer in Osnabrück en naar Nederland gehaald. Foto’s van de auto met hem in die showroom zitten erbij. Ik kende de vorige eigenaar omdat wij beide lid waren van de Ferrari Club dat gaf extra vertrouwen bij aankoop. Hij was een heel precieze en serieuze liefhebber net als ik. Kilometerstand was toen 67.300. Kreeg er garantie op van de officiële Mercedes-Benz dealer Stergam. Later is de vorige eigenaar nog bij mij thuis langsgekomen om een stapel documentatie, die hij nog had bewaard, te brengen. Hij had de rubberen spoiler van de kofferbak laten halen omdat hij die niet mooi vond. Die spoiler had hij meegenomen en zit er nu ook bij.

Zeer uitgebreide documentatie wordt meegeleverd:
Volledige historie vanaf nieuwFahrzeugbrief (kentekenbewijs)WagenkaartInvoerdocumenten 1992Fotos van de aankoop in de showroom van de MB dealer in Duitsland waar de 2e eigenaar hem gekocht heeftAankoopfactuurAlle onderhoud en reparatie rekeningen van de afgelopen 30 jaren erbijOnderhoudsboekje altijd bijgehoudenVorige eigenaar staat meerdere keren in tijdschriften van de club die ik bij de auto meeleverFabrieksfolders van verschillende bouwjaren en van dit modeljaar waarin deze auto exact stond in de uitvoering en kleuren zoals ik hem hebTest artikelen in autotijdschriftenClubbladen
Ik doe de auto weg met pijn in mijn hart maar ik heb binnenkort geen extra garageruimte meer. Ik gun het nu aan een andere liefhebber om ervan te genieten. Ik zal ook zeker waarborgen dat de auto naar een liefhebber.

Locatie: Zuid-Holland - The Hague

Toegevoegd op 1 dag geleden en vervalt op 23 January
Advertentie id: 1611507
    [ ]     56 bezoeken