Mitsubishi Sigma 3.0i V6 DOHC in topstaat, origineel NL-auto

10.000 EUR

Te koop: Mitsubishi Sigma 3.0i V6 DOHC uit 1991 met 205 pk!

Origineel Nederlandse auto (ZR-74-DL) in topstaat

Bijzonderheden:

Waarom is de Sigma te koop?

In de periode 1997 tot en met 2005 reed ik jarenlang met veel plezier in een Sigma. Vorig jaar ben ik op zoek gegaan naar een Sigma als hobbyauto. Hierbij wilde ik een uitvoering die zo goed als mogelijk overeen kwam met de uitvoering die ik destijds had.

Ik vond uiteindelijk dit exemplaar bij een autobedrijf in België. Het was een origineel Nederlandse auto die naar België geëxporteerd was. Ik heb deze door een gespecialiseerd bedrijf naar Nederland laten importeren, waarbij de auto zijn originele kenteken ZR-74-DL weer terugkreeg. De meeste foto's zijn nog van het bedrijf in België, vandaar het Belgische kenteken op sommige foto's.

Inmiddels zijn mijn persoonlijke omstandigheden veranderd, waardoor ik deze fantastische auto moet verkopen. Er is niet zo veel haast bij dat de auto direct weg moet. Ik zoek dan ook een liefhebber die zo'n bijzondere auto wil koesteren en weet dat mijn vraagprijs dan ook reëel is.

Wat is de Sigma ook alweer?

Met de Sigma probeerde Mitsubishi vanaf 1990 eenmalig door te dringen in de hogere klasse van zakenbolides. Met een formaat van een BMW 5-serie of Mercedes-Benz E-klasse (toen nog de W124 200-300 serie), maar met de luxe van een volgehangen 7-serie of S-klasse.

Onder de kap van de aangeboden Sigma ligt een 3 liter V6 motor, goed voor 205 pk. Dit zorgt voor vlotte prestaties en een onverwacht sportieve brom uit de dubbele uitlaat. Verder behoorde de Sigma tot de eerste auto's met een stabiliteitssysteem (TCL genaamd, tegenwoordig is ESP de gangbare naam hiervoor) in combinatie met traction control. Een noviteit die destijds nog nauwelijks bij Europese merken te vinden was! De auto is voorzien van een soepel schakelende automaat.

De auto is voorzien van de originele velgen zoals zichtbaar op de eerste foto's. De exemplaren op de laatste twee foto's zitten er niet bij. Verder is deze Sigma niet van luchtvering voorzien. Dat is een voordeel, omdat onderdelen voor dit ingewikkelde systeem dat ook leverbaar was, niet meer te leveren zijn.

Er zijn is Nederland nog slechts een beperkt aantal Sigma's onderweg met een geldige APK. De aangeboden Sigma is zelfs de op twee na oudste Sigma die in Nederland te vinden is!

Wat zit er zoal op?

De uitrusting is zeer compleet, zeker gezien het bouwjaar. In het interieur lederen bekleding, elektrisch verstel- en verwarmbare stoelen met geheugenfunctie, elektrische ramen, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, airconditioning met automatische climate control, centrale portiervergrendeling, cruise control enzovoorts. Ook uniek in deze klasse is de in twee delen neerklapbare achterbankleuning, zodat ook grotere items vervoerd kunnen worden. Voor nog zwaardere vrachten kan er tot 1.500 kg geremd aan de trekhaak gekoppeld worden. De auto is voorzien van een trekhaakvoorbereiding en hulpveren op de achteras. Het is een kwestie van een trekhaak bevestigen en een forse caravan kan achter de Sigma!

Wat is de geschiedenis van deze Sigma?

Vrijwel de gehele geschiedenis van deze Sigma is bekend. De auto is op 7 juni 1991 aan de eerste eigenaar in Nederland geleverd. Deze heeft de auto na een aantal jaren ingeruild, waarna deze bij een tweede eigenaar in het noorden van het land terecht is gekomen. Hierna is de auto bij een derde eigenaar als hobby-auto terecht gekomen. Deze heeft de auto verder verfijnt, maar er nauwelijks meegereden. Hij heeft de auto tezamen met een andere Sigma aan een autobedrijf in België verkocht. De eigenaar hiervan heeft de auto echter nooit verkocht. De auto heeft met name als showmodel in de showroom gestaan. Van dit autobedrijf heb ik de Sigma weer overgenomen.

De Sigma heeft aantoonbaar zo'n 148.000 kilometer gereden, waarvan slechts enkele duizenden kilometers in de laatste tien jaar. De auto wordt geleverd met een vele onderhoudsfacturen en het originele papieren kentekenbewijs. 

Hoe staat het met het onderhoud?

Er is aantoonbaar niet op de auto bezuinigd. De auto is grotendeels dealeronderhouden of door andere specialisten. Alles bewijsbaar met een ingevuld onderhoudsboekje en facturen.

Nadat ik de auto heb gekocht heeft deze een uitgebreid groot onderhoud gehad bij Mitsubishi-dealer Jan Snel in Puttershoek om de auto weer geheel rijklaar te maken. Hierbij is onder andere een storing aan het ABS-systeem gerepareerd. Bij een airco-specialist heeft de airconditioning een onderhoudsbeurt gehad en is opnieuw afgevuld. De totale kosten van het rijklaar maken van de Sigma in het afgelopen jaar bedragen ruim € 3.100,-.

De APK is nog ruim een jaar geldig tot 31 januari 2024!

Nog meer pluspunten?

Zeker, de auto is in een zeer goede optische staat. Een kleine parkeerschade aan de voorbumper (de veroorzaker heeft uiteraard geen briefje achtergelaten) is enkele weken geleden voor € 600,- bij een professioneel schadebedrijf weggewerkt en opnieuw gespoten. Verder is de wagen in topstaat zonder noemenswaardige beschadigingen. Ook de velgen zijn in zeer goede staat.

Het interieur is in zeer nette staat. Slechts de stoelen hebben enige 'patina', maar zijn niet gescheurd en verder in prima staat. Met een goede leerbehandeling moeten deze ook weer naar bijna nieuwstaat te krijgen zijn. De achterbank lijkt nauwelijks gebruikt, alle kunststof is in goede staat en ook de kofferbak lijkt vrijwel nieuw.

De auto verkeert in zo'n goede staat, dat deze enige tijd geleden bij een Mitsubishi-dealer bij een jubileumshow als hoogtepunt uit de Mitsubishi-geschiedenis in de showroom gestaan heeft (zie de laatste twee foto's).

Zijn er nog mindere punten?

Nauwelijks. Het blijft echter een ruim 30 jaar oude auto, dus onderhoud zal altijd noodzakelijk blijven. Een heel enkele keer start de auto niet in één keer. Laat de auto een minuutje staan en de V6 slaat vervolgens met een heerlijke diepe roffel aan. Verder heeft de aircoditioning soms moeite met opstarten. De airco werkt echter wel en is recent bijgevuld (als de climate controle op maximaal staat daalt de tempratuur in het interieur naar koelkastniveau...). Mogelijk maakt de toerentalsensor hier niet goed contact. Wellicht dus een kwestie van het contact schoonmaken en alles werkt weer. 

Hoe zit het met onderdelen en onderhoud?

Originele onderdelen verkrijgen wordt steeds lastig. Via demontagebedrijven is echter nog aan veel materiaal te komen en ook op internetsites komt men van alles tegen. Daarnaast zijn technische componenten o.a. ook in modellen van Chrysler en Dodge gebruikt, dus soms is dit ook uitwisselbaar.

Daarnaast wordt de auto wordt geleverd met een zeer grote hoeveelheid onderdelen en twee originele werkplaatshandboeken. Zo is er veel extra plaatwerk bij de auto, zoals vier voor- en achterportieren, een motorkap, kofferdeksel, voorschermen en een achterbumper. Verder drie stoelen en achterbankdelen in de juiste kleur leer (olijfgroen) en vijf wielen (waarvan een complete set met nog goede winterbanden) met originele velgen. Daarnaast nog een grote hoeveelheid technische en kleine componenten, waaronder een koplamp, computers en interieurdelen. De gehele hoeveelheid aan onderdelen is al een ruime bestelbus vol!

Waarom zou u deze Sigma willen hebben?

Kort samengevat, omdat er geen betere in Nederland te koop is en u waarschijnlijk ook geen beter origineel exemplaar gaat vinden. De auto is aantoonbaar altijd gekoesterd en straalt dit aan alle kanten uit.

De auto is geschikt als rijdend 'museumstuk' voor de liefhebber van poetsen en toerritten, maar zeker ook geschikt als comfortabele daily-driver. Met de lekkere brom uit de uitlaat van de potente V6 trekt u steeds meer bekijks en zal u meermaals de vraag moeten beantwoorden: "Wat is dat voor auto?" "Een Mitsubishi zegt u, nou ik ken dit model niet. Het lijkt van voren wel een BMW!" U kunt na aanschaf van de Sigma dan pareren met "Nee, dit is de betere BMW, maar dan wel uit Japan".

Wat moet dat kosten?

Kwaliteit heeft zijn prijs. Zoals gezegd, een beter exemplaar gaat u in Nederland niet vinden. Er is kosten noch moeite gespaard om de auto in topstaat te krijgen en te houden.

De vaste prijs voor deze ingetogen sportlimo is dan ook € 10.000,-.

Dat is niet goedkoop, maar wel een marktconforme afspiegeling van de zeldzaamheid en de kwaliteit van deze unieke Japanse sedan. Aangezien ik particulier ben is inruil van een andere auto uiteraard geen optie.

Bied a.u.b. alleen als u uw bod ook na wilt komen. Stuur bij voorkeur een e-mail als u de Sigma wilt overnemen. Ik neem dan spoedig contact met u op. Uiteraard kunt u de auto vrijblijvend komen bekijken. Snelheidspiloten, bandentrappers en afdingers kunnen echter beter even verder...

Locatie: Noord-Holland - Amsterdam

Toegevoegd op 3 dagen geleden en vervalt op 11 January
Advertentie id: 1412928
    [ ]     69 bezoeken