Achtergrond
Ongeveer 25 jaar geleden kochten wij een klassieke Nederlandse zeilboot gebouwd door de werf Moerman. De stalen romp is een S-spant en, zoals bij de bouw gebruikelijk was toen, zijn de gebogen stalen platen van de romp met klinknagels bevestigd. De boot, genaamd Radja (Hindoestaans woord voor koning of prins), is 7,5 meter lang en is uitgerust voor toertochten in binnenwater en langs de kust. Wij zeilden Radja voornamelijk op het IJsselmeer en Markermeer, maar gingen ook met de boot naar de Zeeuwse wateren en Texel. Het schip is uitgerust met klassieke navigatieapparatuur: Sailor RT144 marifoon, Sailor kortegolfontvanger en dieptemeter. Het cabine-interieur is opgebouwd uit massief mahoniehout en straalt een traditionele sfeer uit. De hoogte van het plafond in de hoofdkajuit bedraagt circa 165 centimeter, maar boven de kombuis kunnen langere personen rechtop staan als de luik open is. De kussens zijn vernieuwd en verkeren in perfecte staat. Direct achter de gootsteen is een tweepits cardanisch fornuis die op petroleum werkt. Er is een pompkraan opzij waarmee drinkwater uit een roestvrijstalen watertank kan gebruikt worden.
In de voorkajuit direct onder het hoofdslaapcompartiment bevindt zich een scheepstoilet. Opzij is een oliegestookte scheepskachel geïnstalleerd. Het middengedeelte onder het hoofdbed dient, eenmaal verplaatst, als tafel in de kombuis en kan ook op een voetstuk in de kuip worden gemonteerd om buiten te eten. Een nieuwe buiskap met een tent met ritssluiting bedekt de kuip. Er werd een speciale heavy-duty tent op maat gemaakt om het hele schip tijdens de wintermaanden te bedekken.
De Yanmar motor (1GM10, 10 pk) is onderhouden en loopt perfect. De buitenkant van de romp is gezandstraald en voorzien van een epoxycoating voor een lange levensduur. De mast en giek zijn gemaakt van hout en zijn afgewerkt met epoxy. Via een A-frame constructie kan de houten mast worden neergelaten, waarbij gebruik wordt gemaakt van de lier op het voordek, die tevens wordt gebruikt voor het hijsen van het anker dat aan 20 meter ketting is bevestigd. Kortom, Radja is een goed uitgerust klassiek schip dat zowel de binnenwateren als de kustwateren van Nederland kan bevaren.
Onder normale omstandigheden zou ik het schip niet verkopen, maar mijn gezondheid is verslechterd en ik kan de boot niet meer gebruiken of onderhouden. Radja heeft het afgelopen jaar geen aandacht gehad en diverse aspecten vragen aandacht. Na een grondige reiniging van de buitenkant kan het nodig zijn dat het dek moet worden (bijgewerkt) en dat de met teak beklede luikrand moet worden geschuurd en gelakt. Er zijn echter geen grote reparaties nodig voordat Radja kan worden gebruikt, of met de motor of zeilen. Hoewel de zeilgarderobe (inclusief grootzeil, fok, stormfok en genua) zeker voldoet voor toerzeilen, zou ik op termijn overwegen om de werkende fok te vervangen (ik heb al een tweedehands grootzeil aangeschaft als onderdeel van een dergelijke vernieuwing).
Marktwaarde
Ik kocht Radja voor 20.000 Gulden en investeerde ongeveer dat bedrag in renovaties door de tijd heen (de buiskap en opzettent kostten bijvoorbeeld zo'n 4500 euro). Gezien mijn huidige gezondheid ben ik bereid afstand te doen van de boot voor een 'rock bottom' prijs: ik ben bereid biedingen voor Radja vanaf 4000 euro in overweging te nemen. Als mijn gezondheid de komende maanden verbetert, zal ik een aantal basisonderhoudsproblemen zelf uitvoeren en zal de prijs dienovereenkomstig.
Locatie: Gelderland - Beneden-Leeuwen
Toegevoegd op 9 dagen geleden en vervalt op 22 November
Advertentie id: 1984323
[ ]
45 bezoeken