Moto Guzzi LM II custom chopper, 1982, 1000cc. Maar 1 op de wereld; heeft in BigTwin gestaan.
Motor (frame) is ongeveer 20jaar geleden gedurende een 2-jarig project op unieke wijze volledig omgebouwd naar custom Lowrider-Chopper. Daarbij werd ook het motorblok en versnellingsbak onder handen genomen en tevens nieuwe overmaat cilinders/zuigers (van 850 naar 1000cc) professioneel geplaatst. Motormagazine Big-Twin besteedde er in 2000 (nr 157) een item aan (zie fotos) en er werd door toenmalige eigenaar nog ongeveer een goed jaartje mee gereden. Vervolgens werd de Guzzi door eigenaar (vanwege andere motoren) 17jaar lang onafgebroken en ongebruikt als pronkstuk in de woonkamer gestald: zonder ook maar 1x in 17 jaar te starten/te verplaatsen (zonder accu en stroomcircuit; wel met nog alle vloeistoffen er in..). Ik heb deze motor na 17 jaar volledig stil te hebben gestaan gekocht en zo vanuit de woonkamer met aanhanger mee naar huis/werkplaats genomen. De motor heb ik vervolgens in het afgelopen half jaar (mei-sept 2018) met veel liefde en plezier opnieuw gedemonteerd en vanaf de grond opnieuw deels gereviseerd/opgebouwd tot de huidige goede staat. Bijna alles aan de motor heb ik (meestal preventief) vernieuwd met louter originele onderdelen. Het volgende is het afgelopen half jaar gedaan:
-motorblok: weer volledig uit elkaar (17jaar stilgestaan) en alle keringen/pakkingen/rubbers/zuigerveren, etc vervangen. De cilinders/zuigers zijn als nieuw; 2 dikke Gilardonis (88mm; 1000cc) met nog perfecte Nigusil wanden incl zichtbare / perfecte hoonpatronen. Huidige Compressie =155psi beide cilinders perfect gelijk.
-compleet nieuwe koppeling/platen (nieuwe type)
met alle toebehoren, drukgroep, veren, etc.
-versnellingsbak volledig uit elkaar, nagekeken, alle keringen/pakkingen vervangen en gereviseerd (door TLM Nijmegen).
-oude puntontsteking vervangen voor betrouwbare dual (wasted) spark electr Beck ontsteking met Oto couplers (ipv hal gever) en 2 nieuwe 6v bobines + bekabeling in serie (puntsysteem nog bewaard voor de oldschool-ers)
-volledig nieuw laadcircuit; o.a. nieuwe dynamo (stator en rotor), diodeblok, stroomregulator, bekabeling, accu, etc
-nieuwe startmotor (kleiner en sterker type) incl bekabeling
-mooie originele Dellorto carbs PHF 36 zijn ultrasoon gecleaned en volledig gereviseerd: alle onderdelen vernieuwd (sproeiers, verstuivers, gasschuiven,pakkkingen, vlotter, naalden, etc)
-cardan: nieuwe kogellagers/keringen/pakkingen; kranzen zijn als nieuw/zonder slijtage
-achterbrug keringen en kogellagers vernieuwd
-splinternieuwe voor en achterband (eind augustus 2018)
-benzinetank van binnen professioneel chemisch gecoat (door Motorpaint Hogenboom)
-nieuwe (hogere) solozadel (nu 75 hoog, zithoogte kan ook weer direct terug naar echte lowzit v 65hoog)
-nieuwe electr dytona velona teller (rpm+km)
-nieuwe remleidingen
-db killers geplaatst in turnout-dempers (kunnen er snel uit voor nog mooier geluid)
-natuurlijk alle vloeistoffen/filters/slangen/leidingen ververst/vernieuwd (motor/rem/cardan/) en alles perfect afgesteld (ontsteking/kleppen/carbs)
Motor Loopt mooi en is dus helemaal klaar en betrouwbaar. Vanzelfsprekend geen zweten, lekkages of olieverbruikt; ook carterventilatie en ontluchtingskleppen werken hoorbaar perfect en zonder lekkage.
Het is een echte mooie ruige bigTwin die veel bekijks trekt.
Ik ben eerlijk als ik zeg dat ik blijf twijfelen om de motor nu nog weg te doen; ik rij er nog maar kort (dagelijks) mee met heel veel plezier. Maar ik ben meer van revisieprojecten dan van lange tourtochten en al weet toe aan een ander project. De motor moet dus niet weg; hij staat warm in de garage en niet in de weg en desnoods blijftie ook bij mij nog 17 jaar..)
Locatie: Noord-Holland - Amsterdam
Toegevoegd op 2 dagen geleden en vervalt op 2 December
Advertentie id: 832683
[ ]
340 bezoeken