APRILIA RS 660
DE SPORTMOTORFABRIEK PAR EXCELLENCE PRESENTEERT DE RS 660
EEN GLOEDNIEUW CONCEPT IN SPORTIEF, GEBASEERD OP EEN OPTIMALE VERMOGEN / GEWICHTSVERHOUDING, MET OPWINDINGEN TOEGANKELIJK VOOR IEDEREEN
EEN STRAK CHASSIS, GESNEDEN GEWICHT, NIEUWE 100 PK TWIN-MOTOR, PREMIUM ELEKTRONICA EN EEN ADEMBENEMENDE NIEUWE KLEUR DIE EEN NIEUWE BENCHMARK IN ZOWEL STIJL ALS STRAKHEID GEEFT: DE RS 660 IS DE ESSENTIE VAN HET MERK APRILIA, EEN PERFECTE AMALGAMATIE EN INNOVOLOGIE VAN TECHNOLOGIE ONTWERP
Een nieuw tijdperk lonkt voor Aprilia. Steunend op een geheel nieuwe technische basis en gedefinieerd door de gloednieuwe 100 pk sterke 660cc parallel-twin motor, is een nieuwe generatie lichtgewicht maar toch high-performance motoren geboren, met een geavanceerd ontwerp en geavanceerde technologie. Dit markeert een heropkomst van motoren met een middelhoge cilinderinhoud, waardoor u het plezier en plezier van alledaags rijden kunt herontdekken.
De Aprilia RS 660 is de eerste van een gloednieuwe reeks motorfietsen als antwoord op de vraag van nieuwe generaties naar leuke, gemakkelijke en bevredigende fietsen, die net zo geschikt zijn voor opwindend wegrijden als voor incidentele uitstapjes op het circuit.
De RS 660 tilt het concept van sportiviteit naar een nieuw niveau, met de nadruk op een uitstekende vermogen-gewichtsverhouding die waarschijnlijk echt opwindend zal zijn, maar die ook gemakkelijk te hanteren is, waardoor het voor iedereen een toegankelijke rit is. Een unieke fiets stilistisch, vanaf de grond af, met behoud van de Aprilia-waarden van ultramoderne technologie en stijl die je zelfs in de kleuren ziet.
Aprilia, de eerste fabrikant die het monopolie van zwart en rood doorbrak met zijn spectaculaire kleuring in de jaren 90, keert nu terug naar zijn rol als stilistische baanbreker en debuteert met het nieuwe Acid Gold van de RS 660 - een kleur die nog moet worden gezien in de motorwereld - een nieuw perspectief op de modernste sportiviteit en een nieuwe maatstaf voor high-performance motorsportstyling.
De RS 660 wakkert zo het plezier en het dagelijkse plezier van de sportieve fietservaring opnieuw aan.
Een nieuw sportief concept en een uitstekende allround fiets - of het nu voor woon-werkverkeer is of voor vol gas - hetzelfde gevoel van opwinding kan worden verwacht. De RS 660 biedt, voor het eerst in zijn klasse, eersteklas technische inhoud, aangescherpt op basis van Aprilia's wedstrijdrace-ervaring, en beschikbaar gemaakt voor plezier op straat. Een perfecte formule voor maximaal plezier, met een slank natgewicht van 183 kilo, met een pakket APRC elektronische rijhulpmiddelen die zelfs in superieure klassen thuis zouden zijn.
Stijl: de nieuwe generatie Aprilia
De Aprilia RS 660 onderscheidt zich ook duidelijk in stijl en dicteert de vorm van de toekomstige Aprilia-sportfietsen. Het ontwerp is innovatief, verfijnd en echt sportief. Het hoofddoel van het Aprilia Style Center was het creëren van dynamische, moderne vormen met een laag oppervlak, hoewel zonder het concept tot het uiterste te voeren, om een gevoel van ruimte en comfort te bieden aan zowel rijder als passagier, zelfs aan boord van een sportmotor, terwijl tegelijkertijd, waardoor zowel de lichtheid als de slankheid wordt versterkt.
De belangrijkste kenmerken van de stroomlijnkappen spreken typisch Aprilia-sporttaal en worden gekenmerkt door een drievoudige LED-koplampunit, uitgerust met dagrijverlichting rondom de twee hoofdkoplampen, waardoor de RS 660 onmiddellijk herkenbaar is in alle lichtomstandigheden.
Richtingaanwijzers zijn geïntegreerd in de DRL-profielen waardoor de voorkant nog compacter wordt. Het verlichtingssysteem is uitgerust met verschillende functies om het rijden nog veiliger te maken: dankzij de aanwezigheid van een schemersensor wordt het dimlicht automatisch ingeschakeld, terwijl de zelfuitschakelende richtingaanwijzers knipperen bij een noodstop. Ten slotte verlichten dankzij de bochtverlichting een paar extra koplampen in de parabolen de binnenkant van de bocht, waardoor de zichtbaarheid in bochten wordt vergroot.
De Aprilia RS 660 heeft een dubbele kuip met geïntegreerde aerodynamische kenmerken, een uiterst geavanceerde oplossing die de toewijding van Aprilia aan aerodynamisch onderzoek bevestigt.
De analyse van deze tweedimensionale oppervlakken om de dubbele doelstelling van gecombineerd ontwerp en functionaliteit te bereiken, bleek bijzonder belastend. De efficiëntie werd eerst geanalyseerd met behulp van CFD (Computational Fluid Dynamics) berekeningssoftware, gevolgd door windtunnelanalyse en vervolgens verdere evaluatie op zowel weg als spoor. De inspiratie komt duidelijk uit de racewereld: een van de functies van de dubbelwandige kuip is inderdaad om de stabiliteit bij hoge snelheden te optimaliseren, terwijl het rijcomfort wordt verhoogd door bescherming tegen luchtdruk en de verspreiding van hete luchtstromen die afkomstig zijn van de motor en radiator.
Aan boord van de RS 660 is de ergonomie perfect. De rijpositie is coherent ontworpen met het oog op dagelijkse sportiviteit, waarbij de Aprilia-cultuur altijd fietsen heeft ontworpen op basis van perfecte integratie van de rijder. De triangulatie van het zadel, voetsteun en stuur verwelkomt rijders van elk postuur en biedt comfort en ruimte, met een houding
die niet zwaar op het stuur wordt belast, noch met overmatig gebogen benen door hoog geplaatste voetsteunen. De rijder kan daarom genieten van een positie die maximale controle garandeert, maar zonder vermoeidheid over lange afstanden te veroorzaken, waardoor de RS 660 perfect is voor zowel vol gas racen als dagelijks rijden.
De stoel is voorzien van een zeer comfortabele vulling en loopt taps toe aan de zijkanten om de voeten op de grond te laten rusten, wat gemakkelijke manoeuvres vanuit een stationaire positie mogelijk maakt. Het royale passagierskussen is op de achterkant geplaatst, waarvan het ontwerp opnieuw is geïnspireerd op de V4-familie, terwijl een achterkant met één zitplaats als optie verkrijgbaar is.
De keuze om de uitlaatpijpen onder de motor te plaatsen, heeft als bijkomend voordeel dat er meer vrijheid is om de voetsteunen van de passagier te plaatsen, waardoor het comfort toeneemt. De benzinetank met een inhoud van 15 liter is ontworpen om de compactheid te vergroten, zodat de berijder hem comfortabel kan omhelzen terwijl hij beschermend achter de kuip is geplaatst.
In de traditionele stijl van Aprilia-sportmodellen, is de RS 660 ook ontworpen om het snel en gemakkelijk verwijderen van overtollige elementen bij gebruik op het circuit, zoals spiegels, passagiersvoetsteunen en kentekenplaathouders, mogelijk te maken.
Het Aprilia-chassis: een maatstaf op het gebied van handling en precisie
Aprilia's vermogen om eersteklas chassis te vervaardigen is legendarisch: "Het is een Aprilia" duidt op een garantie van ontwerp- en constructiekwaliteit, gevoel en doeltreffendheid.
In overeenstemming met deze mooie traditie heeft de RS 660 een prachtige, gloednieuwe structuur gericht op slankheid, bestaande uit een frame en achterbrug, beide van gegoten aluminium, met unieke kenmerken binnen hun klasse. De chassisafmetingen bevorderen de wendbaarheid: dankzij de wielbasis van 1370 mm en de hellingshoek van 24,1 ° van het balhoofd, biedt de RS 660 uitzonderlijke rijeigenschappen, gecombineerd met alle precieze kenmerken en sensaties die kenmerkend zijn voor de voorkant van klassieke door Noale geproduceerde motorfietsen.
Het frame bestaat uit twee zijbalken die in het balhoofdgedeelte en aan de achterkant zijn vastgeschroefd; de motor is gemaximaliseerd als een dragend element en draagt bij aan het vormen van een compacte, lichtgewicht maar toch stijve constructie. Om het frame nog lichter en essentiëler te maken, wordt de achterbrug rechtstreeks in de motor gedraaid: dit is een monobloc-element dat wordt gekenmerkt door zijn aanzienlijke lengte, nuttig voor optimale tractie en asymmetrische armen - een typische technische keuze in de geschiedenis van de motor. Aprilia RS. De specifieke montage van de verstelbare schokdemper zorgt voor een uitstekende progressie, zelfs zonder het inbrengen van een koppeling, waardoor nog meer kostbaar gewicht wordt verminderd.
Bij het ontwerp van het frame hebben de ontwerpers van Aprilia bijzondere aandacht besteed aan het gebied van het balhoofd om de nodige stevigheid te garanderen voor zowel weg- als circuitgebruik, terwijl de draaicirkel erg laag is om het dagelijkse gebruik te vergemakkelijken.
Het chassis wordt gecompleteerd door een verstelbare Kayaba-vork met 41 mm upside-down stuurpennen en een remsysteem bestaande uit een paar stalen schijven met een diameter van 320 mm aan de voorkant en een paar radiaal gemonteerde remklauwen en een radiale hoofdcilinder op de stuur beide vervaardigd door Brembo. De RS 660 is uitgerust met hoogwaardige Pirelli Diablo Rosso Corsa II-banden in de maten 120/70 ZR 17 voor en 180/55 ZR 17 achter, die veiligheid en plezier op de weg garanderen, evenals veel grip voor maximale prestaties op het circuit. Het rijgedrag, de wendbaarheid en de compactheid van de RS 660, gecombineerd met zijn motorprestaties, nodigen uit tot plezier en sensatie op kronkelende routes vol bochten, die een zeer beperkte hoeveelheid werk van de kant van de rijder vereisen.
Geweldige prestaties van Aprilia's nieuwe 100 pk tweecilinder
Een geheel nieuwe motor maakt zijn debuut in de Aprilia RS 660, die later in een hele reeks nieuwe motorfietsen zal worden gebruikt.
Dit is een parallelle tweecilinder van 660 cc, een zeer compacte motor van de nieuwste generatie die is afgeleid van de 1100 cc V4 met voorwaartse bank, waarvan de lijn zowel qua concept als qua afmetingen volgt en een Euro 5-homologatie heeft.
Deze configuratie is gekozen vanwege zijn compactheid en lichtheid. Een motor met kleinere horizontale en laterale afmetingen biedt een grote ontwerpvrijheid, zowel voor de opstelling van fundamentele onderdelen zoals de inlaat en uitlaat. Wat het chassis betreft, heeft de motor ook dragende functies, terwijl de achterbrug is ondergebracht.
De naar voren hellende configuratie biedt de berijder meer comfort dankzij de grotere warmteafvoer en laat de ontwerpers veel vrijheid om de ruimte te exploiteren. Bovendien leent de techniek zich voor superieure koeling, ook geholpen door het ingenieuze dubbelwandige kuip-systeem dat erop gericht is de luchtstromen die er doorheen gaan te versnellen. Met hetzelfde doel voor ogen, werden lange uitlaatspruitstukken ontworpen om stromen naar een uitlaat uit één stuk met een asymmetrische gedeelde uitlaat te leiden, allemaal volledig onder de motor geplaatst, met de het extra voordeel van superieure gewichtsverdeling en een lager zwaartepunt.
De nieuwe Aprilia tweecilinder is het resultaat van de ervaring die is opgedaan bij het ontwikkelen van de extreem krachtige motor waarmee de RSV4 is uitgerust en is daarom gebaseerd op een achtergrond van zeer efficiënte en technische tests: de cilinderkop, verbrandingskamers, kanalen, cilinders en zuigers zijn allemaal afkomstig van de V4. Evenzo heeft hij een boring van 81 mm - zoals in de 1078 cc V4 - met een slag van 63,9 mm. De beslissing om te profiteren van de V4-technologie garandeert topprestaties, rekening houdend met de hoge zuigerslagsnelheden in verhouding tot de cilinderinhoud. Uiteraard zijn alle motorcomponenten, inclusief gietstukken en mallen, allemaal vanaf de grond af ontworpen en ontwikkeld.
Bij de nieuwe motor is het carter horizontaal in twee delen gesplitst, waarbij de cilinders zijn geïntegreerd in het bovenste carter om de totale afmetingen te verkleinen en de structuur robuuster te maken. De cilinders zijn verschoven ten opzichte van de krukas om interne wrijving tijdens het stuwen van de zuiger te minimaliseren.
De uitgeholde nokkenassen van de dubbele as met 4 kleppen per cilinder worden met een zijketting aangedreven. De mechanisch bediende oliebad-lamellenkoppeling heeft een ingebouwd hulpsysteem en slipper.
De smering van het natte carter omvat een oliecarter dat naar beneden uitsteekt en rond de inlaatpoort is gemaakt om het smeermiddel het beste in elk type rijfase te verzamelen, zelfs wanneer de fiets maximaal hellingshoek heeft of tijdens perioden van remmen en accelereren.
Voor een parallel-twin van deze verplaatsing zijn de verkregen prestaties baanbrekend en vergelijkbaar met die van een tweecilinder met veel grotere cilinderinhoud: 100 pk bij 10.500 tpm, met een uitbreidingscapaciteit waarmee de begrenzer naar zijn Drempel van 11.500 tpm. Het maximale koppel van 67 Nm wordt aangeboden bij 8.500 tpm, met 80% van het koppel beschikbaar vanaf 4.000 tpm, dat 90% wordt wanneer 6.250 tpm wordt bereikt. De RS 660 is ook verkrijgbaar in de 95 pk-versie die kan worden uitgeschakeld, ideaal voor beginners of minder ervaren rijders.
Naast prestaties en lichtheid was een ander doel van het project om uit de motor hetzelfde karakter en dezelfde gruis te verkrijgen die typisch zijn voor V-twin cilinders. Hiervoor is gekozen voor kleptiming met drijfstangpennen onder een hoek van 270 °. De verbranding is dus asymmetrisch en wordt 270 ° gecompenseerd om onregelmatige uitbarstingen te verkrijgen die vergelijkbaar zijn met en klinken als een V-twin. Bovendien maakt dit type configuratie, door middel van een enkele tussenas, een gemakkelijke uitbalancering van de wisselende krachten van eerste en tweede orde mogelijk.
Het injectiesysteem omvat een duo van gasklephuizen met een diameter van 48 mm, met inlaatkanalen van verschillende lengtes om de afgifte bij hoge en gemiddelde snelheden te optimaliseren.
De prestaties van de nieuwe motor worden gegarandeerd door elektronica die rechtstreeks is geleend van de Aprilia V4, inclusief Ride-by-Wire met multi-mapping, een elektronische accelerator, voor het subtiele beheer van subtiele, maar progressieve acceleratie, zelfs bij lage toerentallen en optimaal verbruik. .
Eersteklas elektronica: prestaties en veiligheid
Een ander uniek kenmerk van de Aprilia RS 660 is de voorziening voor elektronische systemen die gericht zijn op prestaties en veiligheid - de meest complete die momenteel beschikbaar is in de categorie - en zelfs hoger dan die aangeboden door bepaalde supersportmotoren in de superbike-klasse.
Aprilia heeft altijd een voortrekkersrol gespeeld op het gebied van elektronica (het was de eerste die de Ride-by-Wire-gasklepbediening introduceerde in 2007) en beschikt momenteel over het complete APRC (Aprilia Performance Ride Control) elektronische bedieningspakket dat op topniveau is aangescherpt wedstrijden en zowel door het publiek als door critici als een van de meest geavanceerde op de markt geprezen.
De RS 660 is uitgerust met een zesassig traagheidsplatform dat dankzij de ingebouwde versnellingsmeters en gyroscopen de toestand van de fiets ten opzichte van de weg kan herkennen; het registreert en verwerkt input die afkomstig is van de berijder en stuurt de gegevens naar de besturingseenheid die naadloos ingrijpt in de besturingsparameters.
De RS 660 APRC, ontwikkeld om prestaties te ondersteunen en rijden op de weg veilig en opwindend te maken, omvat:
ATC: Aprilia Traction Control, instelbare tractiecontrole gekenmerkt door fijne en krachtige interventielogica
- AWC: Aprilia Wheelie Control, instelbaar wheeliecontrolesysteem.
- ACC: Aprilia Cruise Control, handhaaft de ingestelde snelheid zonder de gashendel te gebruiken.
- AQS: Aprilia Quick Shift, de elektronische versnellingsbak, om op hoge snelheid te schakelen zonder het gas te versoepelen of zonder de koppeling te gebruiken, ook uitgerust met een terugschakelfunctie die terugschakelen mogelijk maakt zonder de koppeling aan te raken. Dankzij de software die wordt aangeboden bij de originele accessoires, is het mogelijk om de versnellingsbak om te keren voor gebruik op het circuit zonder de noodzaak om componenten te vervangen.
- AEB: Aprilia Engine Brake, het verstelbare motorremregelsysteem voor de vertragingsfase.
- AEM: Aprilia Engine Map, verschillende vormen van toewijzingen beschikbaar om het karakter en de manier van de engine te wijzigen karakter en de manier waarop het motorvermogen wordt geleverd.
De Aprilia RS 660 maakt gebruik van het geavanceerde multi-map Cornering ABS, om maximale veiligheid op de weg te garanderen, zonder afbreuk te doen aan zijn sportieve prestaties. Het systeem, met een extreem laag gewicht en afmetingen, kan het remmen en de ABS-interventie in bochten optimaliseren dankzij een speciaal algoritme dat constant verschillende parameters bewaakt, zoals laterale acceleratie, de druk die wordt uitgeoefend op de voorremhendel, de hellingshoeken, pitch en yaw, waarbij de werking van de remmen wordt gemoduleerd voor een optimale combinatie van vertraging en stabiliteit.
Aprilia heeft vijf rijmodi ontwikkeld, niet alleen om de rijervaring in verschillende rijomstandigheden te maximaliseren, maar ook om het leven aan boord te vereenvoudigen. Rijders hoeven alleen te kiezen welke rijmodus het beste bij hun behoeften past om automatisch de beste set-up te krijgen met betrekking tot tractiecontrole, wheeliecontrole, motorrem, ABS en de andere aanpasbare parameters.
Er zijn drie rijmodi voor gebruik op de weg:
Woon-werkverkeer, voor dagelijks rijden;
Dynamisch, voor sportief rijden op de weg
Individueel, wat volledige aanpassing van elektronische bedieningselementen mogelijk maakt.
Er zijn twee rijmodi ontworpen voor gebruik op de baan:
Uitdaging, geschikt voor racesessies op het circuit om optimaal te profiteren van het volledige potentieel van de RS 660
Time Attack, een systeem waarmee meer ervaren rijders de elektronische setup volledig kunnen aanpassen.
Elektronische instellingen kunnen eenvoudig worden beheerd door een gebruiksvriendelijke vierknopsbediening op het linker elektrische schakelblok met snelle opdrachten voor het beheren van cruisecontrol en tractiecontrole.
Om het gewicht te minimaliseren, is de RS 660 uitgerust met een lichtgewicht lithiumbatterij.
Het full-colour TFT-dashboard biedt uitzonderlijke weergavemogelijkheden voor de verschillende parameters. De twee selecteerbare Road- of Track-schermen (beide met automatische nacht- of dag-achtergrondverlichting dankzij de schemersensor) komen overeen met hetzelfde aantal weergegeven indexen. Een andere optie is de Aprilia MIA, het multimediaplatform van Aprilia waarmee u uw smartphone op de fiets kunt aansluiten, waarmee u nog meer instrumentatiefuncties kunt uitbreiden. Het Aprilia MIA-systeem biedt een verbindingsprotocol dat het batterijverbruik van de smartphone minimaliseert en omvat zowel het infotainmentsysteem voor het beheren van spraakopdrachten, oproepen en muziek via intuïtieve bedieningselementen op het stuur als de navigatiefunctie. Zo is het mogelijk - nadat de bestemming in de smartphone is ingevoerd - de routebeschrijving direct op het dashboard te bekijken. Met de Aprilia MIA-app kunnen ook alle afgelegde routes worden vastgelegd en kunnen de gegevens, die worden verzameld met behulp van de telemetriefunctie met geografische referentie, vervolgens rechtstreeks in de app worden geanalyseerd.
Versies en kleuren
Aprilia kan bogen op een unieke geschiedenis van graphics en livreien, en is altijd een stilistische gangmaker geweest. Met het doel om beide dit erfgoed te respecteren, terwijl we er alles aan doen om grafisch op te vallen, bevat het Aprilia RS 660-kleurengamma het funky nieuwe Acid Gold, dat het dynamische, jonge karakter van de RS 660 het best weerspiegelt, waardoor de ontwerpkenmerken van de nieuwe Aprilia.
De Aprilia RS 660 is verkrijgbaar in twee andere grafische varianten: Lava Red wordt duidelijk gedomineerd door kleuren die teruggrijpen op Aprilia's grote sportieve erfgoed. De combinatie van paars en rood is een eerbetoon aan de RS 250 in de Reggiani Replica-versie uit 1994, de laatste echte sportmotor van het tweetaktmotortijdperk, nog steeds gekoesterd door motorrijders en zeer gewild bij verzamelaars. De tweede, een Apex Black-graphic, wordt gekenmerkt door een totaal zwarte look, die ook al lang deel uitmaakt van de sportgeschiedenis van Aprilia, waardoor de vele felrode referenties aanzienlijk opvallen.
De Aprilia RS 660 is ook verkrijgbaar met een 95 pk-motor met laag vermogen, ideaal voor beginnende rijders, hoewel alle andere technische kenmerken ongewijzigd blijven.
Een breed scala aan originele accessoires
Tijdens de evolutie van de RS 660 Aprilia is een reeks accessoires ontwikkeld die de verschillende incarnaties benadrukken, die de prestaties verbeteren en het comfort en de functionaliteit verbeteren.
- Complete "For Race Use Only" Aprilia uitlaat van Akrapovic: compleet uitlaatsysteem met collectoren en carbon aansluiting voor gebruik op het circuit, niet gehomologeerd voor gebruik op de weg. Dit vermindert het gewicht en verbetert zowel het geluid als de prestaties van de dubbele cilinders. De gespecialiseerde ECU-mapping is inbegrepen in de kit, met de software voor het gebruik van de quickshift met de versnellingsbak in omgekeerde configuratie. De software (ook verkrijgbaar als apart accessoire) maakt de pit-limiter-functie mogelijk.
- Complete gehomologeerde Aprilia uitlaat van Akrapovic: compleet uitlaatsysteem met spruitstukken gehomologeerd voor gebruik op de weg. Verbetert de prestaties, het geluid en het uiterlijk van de RS 660.
- Software voor omgekeerde versnellingsbak: om de quickshift te gebruiken met de versnellingsbak in omgekeerde configuratie, volstaat het om de accessoiresoftware in de regeleenheid te laden, zonder de noodzaak om fietsonderdelen te vervangen. De software maakt de pit-limiter-functie mogelijk.
- Rem- en koppelingshendel: in billet aluminium, deze zijn verstelbaar en maken de sportieve look van het voertuig compleet.
- Wielstickers: lijm die op de velgkanalen wordt aangebracht om de RS 660 een agressievere uitstraling te geven.
- Paddockstandaards achterbrug: stationaire standaard op het achterwiel, onmisbaar op het circuit en voor motoronderhoud.
- Tankbeschermers: van zelfklevend 3D-materiaal, deze beschermen de tank en beperken het wegglijden van de berijder. Ook verkrijgbaar voor de achterkant van de tank.
- Carbon kentekenplaathouder: zeer licht, deze versterken de esthetiek van de RS 660.
- Comfortstoel: gemaakt met gel-inzetstukken, deze verhogen het rijcomfort.
- Grotere kuip: biedt de rijder een betere bescherming tegen luchtstromen, zowel op de weg als op het circuit.
- Zadeltas: onmisbaar voor toerisme, deze zijn ontworpen om op de passagiersstoel te worden geplaatst, zonder het rijcomfort van de berijder in gevaar te brengen.
- Tanktas: ontworpen om veilig en comfortabel op de tank te worden geplaatst.
- Elektronische diefstalbeveiliging: bestaande uit een compacte en technologisch geavanceerde besturingseenheid, eenvoudig te installeren. Wordt geleverd met een afstandsbediening. Het systeem is zelfaangedreven en heeft een minimale energieabsorptie.
- USB-aansluiting: essentieel voor het opladen van externe apparaten zoals mobiele telefoons. Het is aan de zijkant van het dashboard aangebracht.
- Aprilia MIA: een nieuw toestel waarmee je je smartphone via bluetooth met de fiets kunt verbinden, waardoor het een echt multimediaplatform wordt.
- Autohoes voor binnenshuis: beschermt de motorfiets tegen vuil en stof tijdens lange stops.
- Achterklep enkele stoel: maakt het sportieve imago van de auto compleet door de passagiersstoel te verwijderen en het design van de RS 660 te versterken.
Aprilia RS 660 - Technische fiche
Motor type
Aprilia naar voren gerichte parallel twin, 4-takt, vloeistofgekoeld met radiator en water-olie-warmtewisselaar, dubbele bovenliggende nokkenas (DOHC) met stille kettingaandrijving aan de rechterkant, vier kleppen per cilinder.
Droeg en beroerte
81 x 63,93 mm
Verplaatsing
659 cc
Compressieverhouding
13,5: 1
Max. Vermogen op de krukas
100 pk (73,5 kW) bij 10.500 tpm
Max. Koppel bij krukas
67,0 Nm (6,83 kgm) bij 8.500 tpm
Brandstof systeem
Airbox met luchtinlaat vooraan. 2 ∅48 mm gasklephuizen, Ride-By-Wire-beheer
Ontsteking
Elektrisch
Smering
Natte opvangbak
Versnellingen
6 versnellingen met Aprilia Quick Shift (AQS) up-and-down-systeem
Koppeling
Oliebad multi-disc met anti-hopping-systeem
Laatste rit
Ketting, 17/43 overbrengingsverhouding
Elektronisch beheer
6-assig traagheidsplatform, APRC-suite met ATC (traction control, AWC (wheelie control), AEB (motorrem), AEM (engine map), ACC (cruise control)
5 rijmodi (Road en Track, 3 vast en 2 aanpasbaar)
Kader
Dubbelliggend aluminium frame met afneembare achterbank
Voorwielophanging
Kayaba upside-down voorvork ∅ 41 mm met contraveer, aluminium poten voor bevestiging van radiale remklauwen. Instelbaar voor rebound, compressie en veervoorspanning. Veerweg 120 mm
Achtervering
Aluminium achterbrug met asymmetrische spanten. Monoshock met instelbare contraveer: rebound en veervoorspanning. Veerweg: 130 mm
Voor rem
Dubbele schijf met een diameter van 320 mm
Brembo radiale remklauwen met 4 ∅ 32 mm tegenoverliggende zuigers.
Radiaalpomp en metalen gevlochten remslang
Achterrem
Schijf met een diameter van 220 mm; Brembo-remklauw met 2 geïsoleerde zuigers van ∅ 34 mm. Pomp met geïntegreerde tank en metalen gevlochten slang
buikspieren
ABS Bochten multimap
Wielen
In aluminiumlegering Voorzijde: 3,5 "X17" Achter: 5,5 "X17"
Banden
Tubeless radialen, voor: 120/70 ZR 17 achter: 180/55 ZR 17 (alternatief 180/60 ZR17)
Dimensies
Wielbasis: 1370 mm
Lengte: 1995 mm
Breedte: 745 mm
Zadelhoogte: 820 mm
Hark: 24,1 °
Spoor: 104,6 mm
Gewicht
183 kg leeggewicht (169 kg droog)
Homologatie
Euro 5
Consumptie
4,9 liter / 100 km
CO2 uitstoot
116 g / km
Tankinhoud
15 liter (inclusief 4 lt. Brandstofreserve)
Kleurbereik
Apex Black, Lava Red, Acid GoldWebsitewww.leertouwer.com/nl/aprilia-rs660-35kw-lava-red-2021/a86286?c
Locatie: Noord-Holland - Amsterdam
Toegevoegd op 28 dagen geleden en vervalt op 16 December
Advertentie id: 1347693
[ ]
94 bezoeken