Dag,
Na bijna 6 jaar te hebben genoten van mijn mooie Saab is het tijd voor wat nieuws. Daarom gaat-ie in de verkoop: mijn 9-5 2.3t SE Estate. Ik kocht de auto eind 2016 toen er bijna 300.000km op de teller stond. Die kilometerstand was ‘m toen niet aan te zien, omdat de vorige eigenaars heel goed voor de auto hadden gezorgd. En nu, 100.000km verder, zie je de levenservaring nog steeds nauwelijks aan de auto af. Ik heb de auto gereden als Youngtimer en als gezins-express; betrouwbaarheid en rijgenot had ik daarom hoog in het vaandel staan. De afgelopen jaren heb ik m'n best gedaan om de auto in topconditie te houden. En dat merk en zie je.
Als ik alles ga opnoemen wat ik er in de loop der jaren aan heb gedaan, wordt dit een hele lange advertentietekst. Daarom houd ik het bij de highlights:
- Ruilmotor met 200.000km minder op de teller, voorzien van nieuwe distributie, gereviseerde kop, nieuwe startmotor, aircopomp, waterpomp, multiriem en rollen, alle pakkingen, nieuwe tapeindjes uitlaatspruitstuk. Deze nieuwe motor stamt uit 2009, het laatste bouwjaar van de 9-5 en de meest uitontwikkelde versie met bijvoorbeeld een veel betere carterventilatie dan daarvoor.
- Alle motorsteunen, inclusief reactiearm tussen bak en subframe (daar zit nu PowerFlex in)
- Volledige revisie van het onderstel: veren en dempers rondom, PowerFlex-stabilisatorrubbers, nieuwe draagarmen voor inclusief rubbers, droplinks voor, silent blocks en langsarmrubbers (ook PowerFlex) achter, draagarmrubbers ( 4 stuks) achter, subframerubbers
- Rembekrachtiger
- Gasklephuis (gevoelig ding bij de 9-5 en duur ook!)
- Regelmatig nieuwe olie plus filter, interieurfilter, luchtfilter, bakolie
- Laswerk bodemplaat, wielkuipen achter (vaste prik bij de 9-5, en dure grap als de roest zichtbaar wordt aan de buitenkant – en dat is bij 9 van de 10 exemplaren die te koop staan het geval)
- Turbo (rond kmstand 220,000), door vorige eigenaar. Is nog in topstaat, geen blauwe rook of iets dergelijks
- Kachelbypassklep (gaat vaak lekken. Deze niet, want hij is bijna nieuw!)
- Radiateur (rond 310.000km)
- Luchtmassameter
- Schakelpositiesensor
- Gereviseerde dynamo
Ik heb de auto in de loop der jaren ook wat verfraaid. Zo zit er een Aero-interieur van een later model 9-5 in, elektrisch bedienbaar en met achterbankverwarming. Op de sloop vond ik een ‘black wood’ dashboard: een grote verbetering. De originele Quad Spoke-velgen heb ik vervangen door velgen die oorspronkelijk werden geleverd op de 9-3 Aero XWD van bouwjaar 2011; ik vind ze erg goed staan onder mijn estate. De auto staat er verder gewoon netjes bij. Wel wat gebruikssporen, maar gezien leeftijd en kilometerstand niks bijzonders.
Ik vermoed dat je nu wel een indruk van de auto hebt. Echt goede 9-5’s zijn steeds moeilijker te vinden en een goeie Mk.1 Estate moet je al helemaal met een lampje zoeken. Dit is er eentje, daarvan ben ik overtuigd. Ben je een liefhebber die begrijpt dat de staat van onderhoud veel belangrijker is dan de kilometerstand? En ben je nieuwsgierig geworden? Dan ben je van harte welkom in Amersfoort voor een proefrit. En wil je nog meer weten? Dan verwijs ik je graag naar mijn topic op het Saabforum. Mijn vraagprijs is 4500.
Locatie: Noord-Holland - Amsterdam
Toegevoegd op 2 dagen geleden en vervalt op 1 January
Advertentie id: 1335960
[ ]
70 bezoeken