Saab 9-5 2.3 T Estate, motor 200.000km

contact met mij op 20.68 EUR

Dag,
Na ruim 6 jaar te hebben genoten van mijn mooie Saab 9-5 2.3t Estate Sports Edition is het tijd voor wat nieuws. Daarom gaat-ie in de verkoop. Ik kocht de auto eind 2016 toen er bijna 300.000km op de teller stond. En ik kocht juist deze, omdat ie er goed uitzag en altijd goed was onderhouden door een gerenommeerde specialist.

Nu, 100.000km verder, is de auto nog steeds in goeie staat. Of misschien is-ie nog wel beter dan toen ik 'm kocht. Ik reed de auto als youngtimer en als gezins-express; betrouwbaarheid en rijgenot stonden daarom hoog in het vaandel. Alle toewijding is ‘m aan te zien – en je merkt het, tijdens het rijden. En bewijs is aanwezig, in de vorm van een dikke map met facturen van 2005 tot 2022.

Als ik al het gepleegde onderhoud ga opnoemen, wordt dit een hele lange advertentietekst. Daarom houd ik het bij de highlights:
- Eind 2021: Ruilmotor geplaatst met 200.000 op de teller, voorzien van nieuwe distributie, gereviseerde kop, nieuwe startmotor, aircopomp, waterpomp, multiriem en rollen, alle pakkingen, nieuwe tapeindjes uitlaatspruitstuk. Deze nieuwe motor stamt uit 2009, het laatste bouwjaar van de 9-5 en de meest uitontwikkelde versie met bijvoorbeeld een veel betere carterventilatie dan daarvoor.
- Alle motorsteunen, inclusief reactiearm tussen bak en subframe (daar zit nu PowerFlex in)
- In de loop der jaren is het onderstel volledig aangepakt: veren en dempers rondom, PowerFlex-stabilisatorrubbers, nieuwe draagarmen voor inclusief rubbers, droplinks voor, silent blocks en langsarmrubbers (ook PowerFlex) achter, draagarmrubbers ( 4 stuks) achter, subframerubbers
- Rembekrachtiger
- Gasklephuis (gevoelig ding bij de 9-5 en duur ook!)
- Regelmatig nieuwe olie plus filter, interieurfilter, luchtfilter, bakolie, bougies (NGK BCPR7ES-11)
- Laswerk bodemplaat, wielkuipen achter (vaste prik bij de 9-5, en dure grap als de roest zichtbaar wordt aan de buitenkant – en dat is bij 9 van de 10 exemplaren die te koop staan het geval)
- Turbo (rond kmstand 220,000), door vorige eigenaar. Is nog in topstaat, geen blauwe rook of iets dergelijks en geen olieverbruik
- Kachelbypassklep (gaat vaak lekken. Deze niet, want hij is bijna nieuw!)
- Radiateur (rond 310.000km)
- Luchtmassameter
- Schakelpositiesensor
- Nieuwe dynamo (1-2-2023)

Ik heb de auto in de loop der jaren ook wat verfraaid. Zo zit er een Aero-interieur van een later model 9-5 in, elektrisch bedienbaar en met achterbankverwarming. Op de sloop vond ik een ‘black wood’ dashboard: een grote verbetering. De originele Quad Spoke-velgen heb ik vervangen door velgen die oorspronkelijk werden geleverd op de 9-3 Aero XWD van bouwjaar 2011, type ALU79; ik vind ze erg goed staan onder mijn estate. Op dit moment staat-ie op 16-inch winterwielen op Aero-velgen die werden geleverd op de 9-3 van 1999 (ALU26). De auto staat er verder gewoon netjes bij. Wel wat gebruikssporen, maar gezien leeftijd en kilometerstand niks bijzonders.
Ik vermoed dat je nu wel een indruk van de auto hebt. Echt goede 9-5’s zijn steeds moeilijker te vinden en een goeie Mk.1 Estate moet je al helemaal met een lampje zoeken. Dit is er eentje, daarvan ben ik overtuigd. Ben je een liefhebber die begrijpt dat de staat van onderhoud veel belangrijker is dan de kilometerstand? En ben je nieuwsgierig geworden? Dan ben je van harte welkom in Amersfoort voor een!

Locatie: Utrecht - Amersfoort

Toegevoegd op 14 dagen geleden en vervalt op 7 December
Advertentie id: 1447894
    [ ]     72 bezoeken