Saab 9-5 2.3 Turbo Aero 2000 Midnight Blue Origineel NL

5.900 EUR

Hierbij bied ik aan: mijn geliefde Saab 9-5 Aero SE uit 2000 in de prachtige kleur Midnight Blue. Ik kocht de Saab met 204k km in december 2019 toen ik stopte met leasen om mijn e92 M3 niet als dagelijkse auto in te hoeven zetten. Door corona heb ik er sindsdien niet veel mee hoeven rijden. Op de ritjes die ik maakte was het echter een heerlijke metgezel. De auto kocht ik uit de collectie van een overleden Saabliefhebber, die de auto in 1999 nieuw bestelde. De offerte hiervan is nog voorhanden. De auto is tijdens zijn bezit eens overgeschreven geweest op naam van een ander, vandaar dat ik officieel de derde eigenaar ben. Dat de vorige eigenaar een liefhebber was die zijn hobby serieus nam bleek voor mij door het gehele aankoopproces. Uit een collectie van krap 10 Saabs was de 9-5 er een, maar niet zomaar een. Dit was de eerste Saab die hij (nieuw) kocht. Hoe serieus hij zijn hobby nam blijkt uit de feilloos gedocumenteerde historie bij de 9-5. Een multomap vol facturen en andere documentatie omtrent de geschiedenis van de Aero, die ik heb aangevuld met al mijn eigen investeringen. Wanneer iets onderhoud nodig had, onderzocht ik of een onderdeel vervangen kon worden door een hogere kwaliteit onderdeel dan OE geleverd. Helaas trof in december 2020 mijn B235R motor het noodlot door een krukaslager te verbruiken. De motor kon worden afgeschreven en is vervangen door een gereviseerde ruilmotor met slechts 30k km meer op de klok.

Waarom verkoop ik de Saab? Doordat mijn vrouw least en ik nog maar weinig rijd hebben we niet langer een derde auto nodig. Deze klassieker in de dop verdient meer dan stilstaan, ik zie hem dan ook het liefst vertrekken met een andere liefhebber. Het is een auto waarbij ik altijd naar een ritje kon uitzien. Voor een wagen, zelfs voor een Saab, van ruim 22 jaar oud, valt er weinig op de 9-5 aan te merken. Vaak wanneer ik ergens parkeerde ontving ik complimenten of kreeg ik leuke aanspraak op de Saab. In de stad draaide ie nekken en op de weg kreeg ie duimpjes. Maar genoeg over mijn ervaring, oordeel zelf! Zie onderstaande lijstjes voor een samenvatting, waarin ik ongetwijfeld iets vergeet te noemen.

Wat maakt deze auto uniek:

- Alle historie aanwezig vanaf aankoopofferte uit 1999;
- Origineel Nederlands geleverd;
- Altijd bij Saab dealers en specialisten onderhouden;
- Uiteraard alle origineel geleverde boekjes aanwezig;
- Reservewiel en Saab geleverd gereedschap aanwezig;
- Auto verkeert in uitstekende staat;
- Je koopt van - in feite - de tweede eigenaar;
- Inclusief carkit met Nokia 6310i;
- Alle originele onderdelen nog voorhanden;
- Inclusief vele (nieuw) extra onderdelen;
- Je krijgt een Haynes Saab 9-5 YS3E werkplaats handleiding erbij;
- Saab 9-5 folders uit begin 2000 zijn er bij;
- Inclusief 2 sets sleutels (beide met afstandsbediening);
- Door mij altijd met de hand gewassen (2 emmer methode);
- Altijd rustig warm gereden, laten afkoelen en even stationair laten draaien voor het uitzetten van de motor;
- 219844km. Er wordt niet mee gereden.

Mijn favoriete opties/eigenschappen:

- Harman Kardon audiosysteem (10 speakers + sub-woofer) met cd- en cassettespeler en uitstekende radio;
- Heerlijke stoelen bekleed in beige leder in nieuwstaat;
- Cruise control;
- Het fijnste climate control systeem dat ik in mijn autobezit ben tegengekomen (dat is inclusief meerdere nieuwe auto’s uit recente bouwjaren);
- Velerlei opbergmogelijkheden, waaronder een gekoeld (!) dashboard vakje;
- De Saab eigenaardigheden, zoals de dubbele zonneklep, het knopje om dashboardverlichting te dimmen en vliegtuigbouw geinspireerde kaartleeslamp voorin om een paar te noemen.

Algemeen onderhoud:
- Nieuwe voorruit (2020);
- Staal omvlochten remleidingen voor en achter 2020;
- Airco beurt 2021;
- APK t/m 21-07-2023.

Ophanging:
- Nieuwe Bilstein B12 Pro kit rondom;
- Nieuwe top lagers voor;
- Veerpootbrug MapTun voor;
- Nieuwe ophangingsrubbers PowerFlex PU voor en achter:
o Stabilisator;
o Motorsteun;
o Subframes;
o Draagarmen achter.
- Whiteline 22mm anti-roll bar achter met nieuwe rubbers en drop links.

Motorisch:
- MapTun stage 1 chip;
- Do88 intercooler + slangen;
- Forge recirculatieklep;
- Bij 213k km plaatsing gereviseerde B235R ruilmotor in december 2020:
o Hierbij is een nieuwe koppelingsset geplaatst.

Interesse? Bel of mail even. Je kunt de Aero in Burgum (Friesland) komen.

Locatie: Noord-Holland - Amsterdam

Toegevoegd op 1 dag geleden en vervalt op 17 August
Advertentie id: 1394855
    [ ]     65 bezoeken