Saab 900 Cabrio 2.0 S Aero (bj 1993)

17.900 EUR

Midden jaren tachtig bedacht de Amerikaanse importeur van Saab dat het wel erg aantrekkelijk zou zijn wanneer men in met name de zonnige staten van de USA een cabriolet versie van de aldaar...

Saab 900 Cabrio 2.0 S Aero

Algemene gegevens

Tellerstand: 118.987 km
Carrosserievorm: Cabriolet
Aantal deuren: 2
Brandstofsoort: Benzine
Bouwjaar: mei 1993
Transmissie: 5 versnellingen, Handgeschakeld
Kleur: Donker rood metallic
Interieurkleur: Antraciet
Bekleding: Leder
Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden)

Technische gegevens

Motorinhoud: 1.985 cc
Aantal cilinders: 4
Vermogen: 104 kW (141 PK)
Topsnelheid: 195 km/u
Acceleratie (0-100): 11,0 s
Wielbasis: 252 cm
Ledig gewicht: 1.280 kg

Functionaliteit


Financiële gegevens

Motorrijtuigenbelasting: € 159 - 179 per kwartaal
BTW/Marge: Marge (Bedrijven kunnen geen BTW terugvorderen van de belasting)

Exterieur
Centrale deurvergrendelingGetint glasLichtmetalen velgen
Interieur
Stuurbekrachtiging
Veiligheid
Anti Blokkeer Systeem

Midden jaren tachtig bedacht de Amerikaanse importeur van Saab dat het wel erg aantrekkelijk zou zijn wanneer men in met name de zonnige staten van de USA een cabriolet versie van de aldaar succesvolle 900 kon aanbieden. In Zweden had men dat niet echt tot prioriteit bestempeld. Begrijpelijk.
En zo geschiede. Er werden gesloten 900 versie's naar Valmet (bekende producent in de industrie die bijv. voor Porsche de Boxster bouwde) in Finland verscheept alwaar men er een cabriolet van maakte. Uiteraard voorzien van de noodzakelijke verstevigingen en andere deuren om de forse dorpels te omsluiten. Dit productieproces maakte dat het kostbaar om een 900 cabriolet te bouwen. Mede als gevolg hiervan en de hoge belastingen was de catalogusprijs van een 900 cabriolet in Nederland destijds al rond de fl.100.000,- Bijna tweemaal de prijs van een gesloten 900. Daar kon je in die tijd ook een appartement van kopen dus de auto is in Nederland een zeldzame verschijning geweest. Het model is door de jaren heen steeds meer waardering gaan oogsten, en omdat er weinig alternatieven zijn tegenwoordig een gezochte auto. Immers welke cabriolet biedt naast het plezier ervan ook zoveel praktische ruimte en veiligheid? Inmiddels zijn ze altijd 20 jaar oud dus wordt het steeds lastiger een mooi en weinig gebruikt exemplaar te vinden. Ze zijn ook weer niet voldoende waard geweest om ze echt goed te restaureren dus zoek ik naar mooie en goed verzorgde exemplaren. Waarvan hier een voorbeeld. Deze 900 Classic heeft airco, vier elektrische ramen, centrale deurvergrendeling, elektrische spiegelverstelling, stuurbekrachtiging, een elektrisch bedienbaar cabriodak, donker antraciet leer, echt hout op het dashboard en een set originele afdekkappen voor het cabriodak. Deze 900 is een zogenaamde Aero uitvoering, naar het zich laat aanzien afkomstig van het woord aerodynamisch. De auto gaat er geen kilometer sneller van rijden, het ziet er wel mooi gestroomlijnd uit. Ze is ook nog eens uitgevoerd in de prachtige en toch ook zeldzame kleurstelling Ruby Red Metallic. De carrosserie is keurig origineel, schade- en roestvrij. De lak is zeer mooi, heeft een diepe glans en is zonder noemenswaardige gebruikssporen. De cabrioletkap is nog de eerste originele, dat is te zien echter hoeft niet vervangen te worden. De glazen achterruit heeft verwarming. De bumpers en Aero-panelen zijn zoals het hoort origineel antraciet uitgevoerd en onbeschadigd. Mooi en soepel donker antraciet leer op stoelen, origineel dus nooit vervangen, niet kapot of doorgezeten. Vloerbedekking beschermd met zo goed als nieuwe matten op de op de vloer. Alle schakelaars en hendels netjes en nog mooi afleesbaar. Het met leer beklede stuurwiel is mooi glad en onbeschadigd. Deurpanelen nooit los geweest en optisch foutloos. Niet in gerookt. In de duidelijk zeer verzorgde motorruimte treft u de low-pressure Turbo motor die mooi rustig draait en uiteraard geen vermoeide indruk maakt. Alles mooi droog, nergens olie te zien en dat is wel eens anders bij een oudere 900. De Saab 900 met low-pressure Turbo motor is een zuinige auto zonder het bekende turbo-gat zoals oudere turbo auto's dat kunnen hebben. Alle fabrieksplaatjes keurig origineel aanwezig. De kofferruimte is onbeschadigd en schoon. Hier treft u de thuiskomer, boordgereedschap, en krik. De 15 inch lichtmetalen Saab Aero velgen zijn vrij van parkeerschade en voorzien van uitstekende Michelin banden. Afkomstig van de tweede eigenaar is aan alles in de motorruimte te zien dat deze 900 in handen is geweest van zorgvuldige liefhebbers. Zo voelt en rijdt de auto ook. Motor loopt perfect rond, versnellingsbak soepel schakelend en alles netjes werkend. Waar het oog van de inzittenden zich oog ook op richt, nergens is een teleurstelling zichtbaar of een ongewoon geluid hoorbaar. Een goede klassieke 900 is dankzij de voortdurende technische updates ook een modern rijdende auto, zeer geschikt voor dagelijks gebruik of lange reizen. Deze 900 Cabriolet wordt afgeleverd met een nieuwe APK, garantie en een onderhoudsbeurt.

- Informatie over je rechten als consument bij de aankoop van een voertuig bij een.




Locatie: Noord-Holland - Amsterdam

Toegevoegd op 1 dag geleden en vervalt op 26 December
Advertentie id: 855998
    [ ]     107 bezoeken