Saga 20 Volvo Penta

11.500 EUR

De in Noorwegen gebouwde Saga’s staan bekend om hun hoge kwaliteit. Een ruime sloep 8-10 personen, 6.10 x 2.20 x 0,70, massa 1100 kg. Deze sloep is vrijwel geheel vernieuwd.

BASIS

De basis van deze sloep, de romp, betreft één van de laatste Saga’s gebouwd. De romp betreft de geliefde variant met de polyester binnenschaal, deze is esthetisch mooier en beduidend minder onderhoudsgevoelig dan de oudere types (door ontbreken van o.a. de houten vloer!).

Voordat ik met de restauratie begin strip ik de boot volledig totdat ik een kale polyester romp overhoud. De kastjes, vlonders, tafel, alle elektrische kabels, de motorkist, de motor, de keerkoppeling, de brandstoftank, het dashboard, de bedieningskabels, alles gaat eruit. Om vervolgens weer opgebouwd te worden met nieuwe, moderne materialen

DASHBOARD

Het dashboard is voorzien van 3 meters:
snelheidsmeter (GPS);toerenteller;voltmeter;schakelaars vervangennieuw zekeringskastje
Voor de telefoon is een dubbele een USB lader aanwezig en voor de koelkast een 12V aansluiting. Tevens is het dashboard voorzien van een hoorn en uiteraard vindt je hier ook de bediening van de elektrische bilgepomp. Beide niet standaard op een Saga aanwezig…

TECHNISCH

motorkist:
motorkist is voorzien van:  isolatie: ‘ontdreuning’ / isolatie van trillingen (Vibraflex UF 60)isolatie van de motorkap (Merfocell, 50 mm!)motorkap-deksel van Trespa (wood-decor) op 18mm betonplex verlijmt met een elastomeerzware RVS sluiting van motorkap en luikopenzethouder
motor:
Volvo Penta MD7a is gerefurbished wat wil zeggen dat de motor geheel uit elkaar uit elkaar is geweest. Het is een 2 cilinder motor met een vermogen van 13 pk. De onderdelen zijn gecontroleerd en opgemeten. Alles wat buiten spec valt is vervangen. Uiteraard is zowel de olie in de motor als in de keerkoppeling nieuw en zijn alle filters vervangen.Waterpomp is voorzien van nieuwe seals en impeller.Voorzien van nieuwe dynamo. De dynamo is zwaarder dan de originele en levert voldoende vermogen voor een koelkast.Schroefas is omgebouwd naar een watergesmeerde schroefas. Tevens is de propeller vervangen een 14 x 8. (Deze is overigens geschikt voor de Water World elektrische aandrijving van 4 kW). Zowel het binnenlager als het buitenlager zijn vervangen.Dieseltank is geflushed (schoongemaakt)De bedieningskabels van zowel het gas als de keerkoppeling zijn vervangen door low friction kabels.
INTERIEUR

Het interieur heb ik compleet opnieuw gebouwd met onderhoudsarme materialen. Niets van de Saga interieur is hergebruikt omdat de originele materialen veel onderhoud vragen. Een korte samenvatting:
Bij de renovatie heb ik gebruik gemaakt van onderhoudsvrij Trespa-wooddecor, Iroko hout (wat onbehandeld kan blijven!) en watervast betonplex. Het resultaat is onverslijtbaar, met een minimum aan onderhoud. Lakken is ondanks het vele mooie hout dus niet nodig!
houten onderdelen vervangen door Trespa met houtlook (wood-decor)alle randen afgezet met onderhouds- en lakvrij Iroko houtalle lijmverbindingen met epoxykastjes en opklapbare tafel in dezelfde materialen en voorzien van RVS sluitwerk, met neopreen sealvlonders in de kuip hebben een nautische look met zwarte banen. Deze zijn één voor één ingefreesd en geven extra grip.De vlonders zijn zwaar verstevigd met 18mm betonplex en tevens rondom voorzien van een neopreen sealranden die kussen op hun plaats houden vervangen door Iroko.Er zijn twee stoelleuningen geplaatst. Dit is alleen gedaan bij de laatst gebouwde Saga’s.Er is een mooie afsluitbare ruimte voor een toilet. (Toilet is aanwezig en is nieuw in doos)De kussens zijn onlangs door de vorige eigenaar vervangen. De rugleuningen zijn opnieuw bekleed.Nieuw RVS stuur voorzien van Noors logoDe boot is voorzien van een nieuwe 120L watertank met nieuwe pomp en kraan. (en een nieuwe stop

Locatie: Friesland - Leeuwarden

Toegevoegd op 7 dagen geleden en vervalt op 15 December
Advertentie id: 1602274
    [ ]     69 bezoeken