"De Honda VFR is waarschijnlijk de beste allround motorfiets ter wereld"
(testconclusie van verschillende gerenommeerde motorbladen)
Via deze weg wil ik mijn mooie en (werkelijk) unieke en origineel NederlAndse Honda VFR800 te koop aanbieden. “Met pijn in het hart” is een veelgebruikte uitspraak, maar in mijn geval moet ik toegeven dat dat echt zo is. Dit komt mede door de unieke combinatie van een bewezen superieure motor, de subtiel toegepaste stylingselementen, de nieuwstaat waarin de motor optisch en technisch verkeerd en (het moet gezegd worden) de unieke kleur.
De eerste eigenaar (ik ben de derde) heeft de motor namelijk professioneel laten spuiten in de kleur Electric Orange. Een diepe parelmoer lak die met een speciale meerlaags (4) techniek is aangebracht, alvorens in een warmteruimte alle vocht uit de parelmoer te laten komen. Resultaat: een prachtige, diepe en sprekende parelmoer kleur die ook nog eens extra sterk is. Daarnaast zijn de originele velgen voorzien van een bijpassende zwarte poedercoating. Zelfs de Honda stickers zijn op bestelling gemaakt, op de unieke kleur aangepast en onder de blanke lak aangebracht.
Kenmerken
Voordat ik op de specifieke eigenschappen van de Honda VFR800 inga, eerst een opsomming van de voornaamste kenmerken van deze bijzondere motorfiets:
Technische specificaties
- Merk en type: Honda VFR800 (RC46)
- Motortype: Viertakt V-Motor met VTEC systeem
- Dubbele bovenliggende nokkenassen met onderhoudsvrije ketting
- Aluminium brugframe
- Vermogen: 80 kW / 110 pk
- Koppel: 82 Nm
- Topsnelheid: 250 km/h
- Tankinhoud: 22 liter
- Kilometerstand: 49.000 km (+)
Extra’s
- Electric Orange (parelmoer) lak (professioneel meerlaags aangebracht)
- Bijpassende buddy-seat cover (afneembaar)
- Bijpassende (originele) Honda stickerset
- Zwart cockpit ruitje (F. Fabbri)
- Zwart gepoedercoate velgen
- BOS Performance uitlaatsysteem
- Handvatverwarming (instelbaar)
- Verlagingsset (bijgeleverd, nu niet gemonteerd)
- Dealeronderhouden (onderhoudshistorie vanaf nieuwlevering bijgesloten)
- Alle originele (standaard) onderdelen bijgeleverd (uitlaatsysteem, cockpit ruit, stepjes, handvatten)
Honda VFR800: een unieke combinatie van comfort en sportiviteit
Honda zette met deze motor een unieke combinatie neer: comfortabel toeren maar met de mogelijkheid tot sportief bochtenwerk. Dit alles verpakt in een bijzonder sportief design, wat ook vandaag de dag nog showroom waardig is. Deze betrouwbare alleskunner liep zijn tijd dan ook jaren vooruit qua modern en ”scherp” design, waardoor je ook in 2023 nog prima voor de dag komt.
Met name de comfortabele zitpositie, het "voorspelbare" rijgedrag en ook de mogelijkheid tot sportief bochtenwerk maken deze motor een genot om op te rijden. De bereider zit diep in de motor in een zithoek die de juiste hoeveelheid spanning op ruggengraad geeft, maar niet een al te scherpe kniehoek kent. Eventueel kunt u gebruik maken van een bijgeleverde (eveneens originele) verlagingsset, om de motor toegankelijk te maken voor rijders met minder lichaamslengte. Zowel op lange afstanden als op korte (stads)ritten kun je met deze motor dus veel plezier beleven. Het is dan ook niet voor niets dat deze VFR800 gedurende de acht jaar lange productietijd talloze malen tot winnaar is uitgeroepen in de vele vergelijkingstesten.
Geavanceerde technieken
Qua techniek is de motor zeer geavanceerd en zijn er weinig andere motoren die meer te bieden hebben. Allereerst moet het ingenieuze VTEC-systeem van Honda worden genoemd. Tot 6.800 toeren openen standaard twee kleppen per cilinder, wat zorgt voor rust en zuinigheid. Daarboven schakelen per cilinder twee kleppen bij tot in totaal 16 kleppen voor kracht (koppel), snelheid (vermogen) en het typerende diep roffelende geluid van de viercilinder. Bijkomend voordeel is dat de motor bijzonder zuinig te rijden is (1 op 20 is geen uitzondering)! In combinatie met relatief grote 22 liter tank, staat dit garant voor vele fijne kilometers.
Daarnaast is het remsysteem van de motor noemenswaardig. De uitrusting op dit gebied bestaat naast de NISSEN afgemonteerde reminrichting niet alleen uit een ABS systeem, maar tevens uit een geavanceerd dual-brake assist systeem. Een gecombineerd remsysteem (voor -en achter), waardoor altijd automatisch voor en achter wordt geremd voor een optimale remweg. De centraal geplaatste Pro-Link Monoshockbreker zorgt voor een ideale balans tussen comfort en strak afgestelde stabiliteit. De veerkracht is ook nog eens in te stellen naar persoonlijke voorkeur van de bereider. Als de (originele) buddy-cover wordt verwijderd is achter de bestuurder eventueel nog een comfortabele plaats voor een bijrijder te vinden.
Veiligheid en betrouwbaarheid
De maar liefst vier afzonderlijke lampen zorgen voor een goede zichtbaarheid en een helder lichtbeeld op de weg, wat de veiligheid van de berijder zeker ten goede komt. Het donkere cockpit ruitje oogt niet alleen sportief, maar geleidt de rijwind achter het ruitje langs, wat ten goede komt aan het comfort tijdens het rijden.
Daarnaast staat het merk Honda natuurlijk garant voor betrouwbaarheid. Hierdoor koopt u met deze motor zonder zorgen een onderhoudsarme motorfiets. De tandwiel aangedreven nokkenassen vormen hier een goed voorbeeld van. De motorfiets is voorzien van een watergekoelde 110pk sterke 782cc V4 motor, wat een hoog koppel van 82Nm en de karakteristieke diepe "roffel" tot gevolg heeft uit de dealer-gemonteerde BOS sportdempers.
Historie
De motor heeft met 49.000km een relatief lage tellerstand en is altijd goed onderhouden, bij de dealer uiteraard, zodat u zonder problemen de komende zomer de weg op kunt! De motor is overigens alleen tijdens de zomermaanden gereden en heeft een vaste (warme) plek in onze geïsoleerde garage. En dat is aan de motor af te zien!
Uiteraard zijn de boekjes, onderhoudspapieren, het kenteken en beide sleutels aanwezig en origineel. Verder worden alle originele onderdelen bijgeleverd, waaronder het standaard uitlaatsysteem, de stepjes en handvatten voor de bijrijder en de standaard cockpit ruit. Bij de motor zit zelfs nog de originele "reparatieset" in een mooi leren tasje in een apart vakje in het frame. Niet dat u het nodig zult hebben, maar toch...
Laat u overtuigen door de foto's en als u serieuze interesse heeft belt u gerust voor een afspraak voor een vrijblijvende proefrit. Alleen dan kunt u zelf ervaren hoe lekker het is om met deze motorfiets te rijden.
Wellicht zie ik je dit weekend al?!
Hartelijke groet,.
Locatie: Gelderland - Harderwijk
Toegevoegd op 11 dagen geleden en vervalt op 10 December
Advertentie id: 1531286
[ ]
124 bezoeken