Vind 30 uit 1968

8.500 EUR

Wegens de aanschaf van een andere boot zoeken wij een opvolger voor onze Vindö 30 uit1968. Het is een echte klassieker, met zijn kajuit van massief mahonie. En dat zie je! Het is een mooi vakantiebootje. De aankomst in een haven wordt gewaardeerd want het vlammende hout spreekt iedereen aan. In principe is het schip vertrek klaar.

Het schip is 9.10 lang, 2.45 breed en heeft een diepgang van 1,35. Het schip heeft een polyester romp. De stahoogte is 1,75 maar origineel wat meer: de vloer is verhoogd en
verbreed. De opbouw betreft een S-spant. De kiel is verzwaard met 1,3 ton. De motor betreft een Ruggerini uit de jaren 80. Eerdere eigenaren hebben deze erin geplaatst. Daarmee beschikt dit schip over een motor met 28 pk! Volstrekt overbodig, behalve die keren dat je echt vast komt te liggen. En dan is het even in de achteruit, flink gas en de boot schuift weer los. Ook handig wanneer een ander schip losgetrokken moet worden, of wanneer je iemand op sleeptouw neemt. De motor verbruikt ongeveer 1,5 liter
diesel per uur. Onlangs zijn de brandstoffilters vervangen, idem de olie en de kleppen zijn gesteld. Ook is dit jaar de waterpomp gereviseerd.

Wij hebben de Vivace nu 4 jaar en we zijn de nodige uitdagingen tegengekomen. De mast is niet origineel. Er is een zeer lange en verjongde mast op geplaatst. De mast is 13,5 meter en inclusief schip vanaf de waterlijn heb je te maken met een doorvaarhoogte van 14,5 meter. Dit biedt enkele voordelen en nadelen. Het voordeel is dat je bij windkracht 3 al zo’n 6 knopen haalt. Het nadeel is dat je zeer snel moet reven. In de giek zitten twee
reeflijnen.

Een aandachtspunt is dat een originele Vindö uit die periode maar twee stagen kent aan weerszijden van de mast. De stagen zijn 4 mm en goed. Wel stond het op mijn programma om enkele stagen te vervangen door 5 mm. De voorstag betreft een dubbele. Daar is bij één stag een strengetje gesneuveld. Ik kreeg de aanbeveling die dan ook te vervangen.

Het doorgelatte grootzeil is in redelijke staat. Bij de bovenste lat is het klitteband op het zeil versleten. Ik plak die altijd vast met wit ductape. Bij het opbergen van het zeil moet de bovenste lat er
altijd uit.
Er zitten twee fokken bij met bajonetsluitingen. Een wat ouder model en een high-aspect. Het spreekt voor zich dat ik vooral de high aspect gebruik. Verder is er een kleine stormfok en
een (door mij niet gebruikte) spinaker. Helaas ontbreekt de spinakerboom.
De elektronica is zeer beperkt. De bedrading in de mast hebben we vervangen. Aan de boeglampen ben ik niet toegekomen. Voor de verlichting gebruiken we led-lampen en gaslampen.

Er zit een bootbok bij het schip en een zwaar dekzeil voor in de winter. Wij haalden iedere winter het schip uit het water. En ieder voorjaar hebben we het schip in de anti-fouling gezet.
Het schip is redelijk te bedienen door één persoon. Bij vertrek en aankomst is een tweede persoon wel zo handig. Vooruit varend, zowel op de motor als zeilend is het een koersvast
schip. Achteruitvarend op de motor is het een S-spant met de gebruikelijke onvoorspelbaarheid. Door de hoge en wind-vangende mast is achteruitvaren en manoeuvreren uit de box bij wind een speciaal avontuur.

Ik kan natuurlijk nog veel meer vertellen, over het kaalschuren en het aanbrengen van 7 lagen nieuwe lak (Epifanes 1-component), de nieuwe ramen, de nieuwe kitnaden, de reparatie van de binnenkuip, en de nieuwe achteras. Over de vele lekkages van bovenaf en
hoe lastig het is om die dicht te krijgen. Het is nu eenmaal een bewerkelijk schip en helemaal lekdicht heb ik hem niet kunnen krijgen. Het schip heeft ook in het verleden wel wat
meegemaakt. Daar is de prijs dan ook naar.

De Vivace ligt in Kampen, bij watersportvereniging De Riette. De ligplaats is niet beschikbaar. Vanwege de ranke maat van dit schip is de kans groter om een ligplaats te vinden.
Bezichtigingen: vrijdagmiddag en zaterdag en zondag.
Voor meer informatie:

Locatie: Overijssel - Zwolle

Toegevoegd op 1 maand geleden en vervalt op 22 July
Advertentie id: 1949735
    [ ]     29 bezoeken