Blanco = niet van toepassing/nicht anwendbar/not applicable
A. ROMP / RUMPF / HULL
1. Romp/Rumpf/Hull : S-spant/ S-Spant/ S shaped hull
ca. 4mm
2. Kiel versie/keel version : Langkiel/longkeel
3. Onderwater/Unterwasser/bottom : In 2021 nav vlakdiktemeting
volledig kaal gehaald en flinke stukken staal vervangen door
professionele bootlasser (geen dubbelingen!). Romp is weer in
topconditie! Staat in 2 lagen primer nu, moet nog afgelakt
worden.
4. Boegschroef/Bugstrahlruder/bow thruster : -
B. DEK / DECK & KUIP / COCKPIT
1. Dek/Deck : Staal + antislip/stahl + Gleitschutz/ steel + nonskid
2. Opbouw/Aufbau/coachroof : Staal / stahl/ steel
3. Zeereling/Bow to stern : Ja/yes, maar niet gemonteerd.
4. Schuurlijst/Scheuerliste/Rubbingstrake : Ja/yes
5. Anker/anchor : Ja/yes + elec. lier/
Winsch/winch, incl. nieuwe
grote ankerbak.
6. Luiken/lüken/hatches : Ja, 3
7. Patrijspoorten/Bullaugen/bulleyes : Ja, 15+ ramen, deel moet nog geplaatst worden.
8. Sprayhood : Deels vast/teilweise fest/ partly fixed
9. Sprayhood-verlenging/Cabrio/extension : ja
10. Besturing/Steuerung/Steering : Lederen stuurwiel
11. Kuip/cockpit: Vloer/Bodem/floor +
Tafel/table/Tisch: Teakrooster + kuiptafel
I. ALGEMEEN/ALGEMEIN/GENERAL ETC.
1. Wintertent/Winterpersenning : nee
2. Buitendouche/Heckdusche/sternshower : ja
3. Bootsmanstoel : Ja/yes
Werking van elektronische apparatuur wordt niet gegarandeerd.
Working of electronical equipment can not be guaranteed.
Funktionieren elektronischen Apparatur wird nicht garantiert.
GEDAAN:
In 2021 romp kaal gehaald tot op het blanke staal. Dubbelingen eruit gehaald en vervangen.
Alle dunne stukken huid vervangen (nav meerder vlakdiktemetingen).
Huiddoorvoer voor het toilet boven de waterlijn gemaakt.
Ankerbank was verrot; vervangen en groter gemaakt met dik staal; nieuwe waterafvoer gemaakt.
Buiskap is er af geweest; dunne stukken huid (lag teak op) eronder vervangen door dik staal.
Motor gereviseerd en gespoten zodat je goed in de gaten kan houden of er lekkages zijn.
Van beide bakkisten is de dunne huid vervangen en er zijn nieuwe deksel gemaakt met goede afwateringsgoten.
Gehele kuip is van nieuwe stukken voorzien (lag ook teak op) en afgewerkt met ronde kanten voor het zitcomfort.
Zeilen zijn uiteraard gebruikt, maar kunnen nog even mee.
Mast, giek etc is van hout. Kan ook nog even mee, net als de lijnen.
Zeereling ligt er vanwege de refit af, maar is aanwezig
Incl. een heleboel inventaris wat we al gespaard hadden voor een wereldreis.
Apparatuur is wat verouderd; dat stond op het lijst om aan te schaffen vlak voordat we zouden gaan, maar helaas.
Wat stond er bij ons als volgende op de PLANNING:
De tegeltjes uit de natte cel halen en netjes afsmeren met epoxy.
De kachel plaatsen. Keuze uit een 4 of 7 KW.
Romp en dek schilderen in een kleur naar keuze.
Recent een vlakdiktemeting gedaan. Gemiddeld zo'n 4 mm dik staal. En zeilen zijn net terug van de zeilmaker die wat verstevigingen heeft aangebracht en wat naden heeft vervangen.
Nieuwe stootwillen, landvasten en lederen stuurwiel.
Volkerak 40 Ketch De Vigilate, deze laatst gebouwde zeer robuuste Volkerak 40 met bouwnummer 007 is een uitstekend vertrekkersschip. Ze is altijd goed onderhouden en is zeer compleet uitgerust. Van binnen biedt ze veel ruimte en comfort en biedt slaapplaats aan maximaal 8 personen. De ruime veilige kuip met stuurwiel is beschut en biedt ruimte aan 4 tot 6 personen. De sprayhood is deels vast. De salon biedt een zee aan ruimte. De met leer bekleedde banken en de grote tafel geven haar een huiselijk uitstraling. De kombuis is voorzien van een 2 pits gasstel, een oven en de aansluiting ligt klaar voor een koelkast. In de
voorkajuit vindt u 3 slaapplaatsen en enkele bergkasten. De natte cel heeft een toilet en een douche. De achterkajuit heeft een dubbelbed en een enkel bed. De langsbanken in de salon
kunnen worden gebruikt als slingerkooi. De ramen zijn van veiligheidsglas. Alles is uitgevoerd in zwaar en robuust mahoniehout wat het schip een klassieke degelijke uitstraling geeft. Het schip heeft veel stouwruimte. Het dek is goed toegankelijk en de gangboorden zijn breed. De houten masten en de gieken zijn compleet vernieuwd in 2017.
Algemeen:
Vigilate, Volkerak 40 ketch, lengte 12.10 m, breedte 3.60 m, diepte 1.60 m, bouwjaar 1979 , bouwnummer 007, ontwerper A. Volker, S-spant, langkiel, Staal, stalen dek, stuurwiel, anker, ankerlier (electrisch), RVS zwemtrap, reddingsboei, lenspomp (automatisch), ramen veiligheidsglas, binnenbetimmering mahonie, slaapplaatsen 6 + 2, 2 hutten, stahoogte salon 1.87 m, bedlengte voor 1.90 m (3x), bedlengte langsbanken 1.87 en 2.00 m, bedlengte achter 1.90 m.
Motor: Volvo Penta MD21A, 75 pk, bouwnummer 3124386 , bouwjaar 1979 , diesel, verbruik ca. 2.5 liter/uur, schroefas, indirecte koeling, 3-blads klapschroef, stalen brandstoftank 2 x 300 liter, toerenteller, draaiuren na revisie ca. 1 uur, signaal voor oliedruk en temperatuur, brandstofpeilglas.
Tuigage: Doorvaarthoogte 12.80 m, ketch getuigd, houten masten en gieken, grootzeil (2004) met bindrif, rolgenua (2014), bezaanzeil, stormfok, gennaker (2004), spinnaker (2004), Furlex rolreefinstallatie (2014) , RVS verstaging, deels vaste buiskap, giektent, 2 schootlieren, 3 mastlieren.
Navigatie en apparatuur: 1x startaccu 90 Ah, 1x lichtaccu 135 Ah, 12Volt, walstroomaansluiting, omvormer, acculader, kompas, Clipper dieptemeter, GPS, 2 x marifoon 1 x Sailor RT144 en 1 x Mtech SX35DSC, Sailor R104 S.P. boordradio, radar
Raytheon R10, Autohelm 4000 stuurautomaat, navigatieverlichting, Zonnepaneel (80 Watt), windvaanbesturing, Sony radio/CD speler, handheld marifoon.
Gas en water: Stalen watertank 1000 liter, elektrisch waterdruksysteem, Geiser, buitendouche, onderwatertoilet, vuilwatertank 80 Liter (alleen voor afwaswater), aansluiting
voor koelkast, 2-pits kooktoestel (gas), oven, gasbun 2 flessen ventilatieopening, Kabola Old Dutch dieselkachel (4 of 7 kw, moet nog aangesloten worden), aansluiting gaskachel aanwezig.