Volkswagen Golf CityStromer 1995 90kW Elektrisch

24.500 EUR

Ik heb besloten om mijn volledig opnieuw opgebouwde elektrische Golf III CityStromer te gaan verkopen. De Golf is van 1995 en heeft zijn volledige bestaan elektrisch gereden. Ik heb de auto in augustus 2020 geïmporteerd uit Oostenrijk met de originele motorisering, en slechts 67.000 kilometer op de klok. Ik bied hem aan ter verkoop, omdat ik als hobby-auto toch graag weer een VAG op brandstof zou willen.

Het betreft een ontzettend zeldzame CityStromer, waar er slechts 120 stuks van zijn gebouwd. Origineel beschikt de auto over een vermogen van 20kW (27pk) en een bruikbare reikwijdte van zo'n 50km bij normaal rijden. Deze volledig opnieuw gebouwde Golf heeft een volledig VR6 onderstel, een 19,4kWh accupakket, een elektromotor welke nu 90kW (123pk) en 255Nm levert, een dieselversnellingsbak met 5 versnellingen en een Type2 laadaansluiting waarmee met maar liefst 8500watt geladen kan worden. De huidige reikwijdte bedraagt, afhankelijk van het rijgedrag, tussen 130 en 150 kilometer. Achter de kentekenplaat aan de voorzijde is de originele laadaansluiting behouden. Hier zit een stekker aan welke in een normaal stopcontact past, waarbij de auto met maximaal 3000 watt kan laden. De laadsnelheid is ook in trappen van 5% te verstellen, voor het geval het stopcontact geen 3000 watt kan leveren. De topsnelheid van de Golf is nog onbekend. Ik heb er zelf een kort stukje 160kmh mee gereden, maar let erop dat de accu dan snel leeg zal raken.

Van de volledige bouw van deze auto is een bouwtopic bijgehouden op het Volkswagen forum. In dit topic is de bouw van de auto zeer gedetailleerd terug te lezen, inclusief ontzettend veel fotos.

Er zijn een aantal behoorlijk dure elektrische componenten gebruikt om de Golf om te bouwen. Dit zijn onder andere:

De elektromotor met 2 motorcontrollers van 8.990 euro. 

De 3 laders welke tegen de achterzijde van de achterbank zitten, van 900 euro per stuk.

De DC/DC converter om de 12v accu op te laden, van 350 euro.

Het Battery Management System van 1.200 euro.

De 1.792 stuks VTC6 18650 lithiumcellen welke ongeveer 3,50 per stuk kosten, plus het volledig laten bouwen van het accupakket.

Het uittekenen en laten frezen van de adapterplaat om de elektromotor op een bestaande versnellingsbak te plaatsen.

Het maken van een adapter om een koppeling op de motoras te kunnen plaatsen.

Het tekenen en laten frezen van een alumium plaat om de motorcontrollers actief mee te waterkoelen.

Een display in het dashboard dat actueel rijvermogen, cellading, celtemperatuur en nog veel meer weergeeft.


Verder is de auto van veel upgrades voorzien, welke ik zal proberen samen te vatten:

Volledig 5-gaats VR6 plus onderstel.

AP instelbare schroefset.

Lederen Recaro colourconcept stoelen en achterbank. Helaas met lichte beschadigingen op de bestuurdersstoel.

Voor en achter voorzien van sway bars.

De voorkant is voorzien van 288mm remmerij.

Voorzien van hydraulische koppeling.

De originele tellerbak is vervangen voor een tellerbak welke tot het juiste toerental en een hogere topsnelheid gaat.

Het dashboard is vervangen voor een "zacht" GTI dashboard.

Elektrisch hydraulische stuurbekrachtiging.


Op de tellerbak welke nu in de auto zit staat ongeveer 230.000 kilometer. Dit zijn kilometers welke zijn gemaakt in de auto waar deze tellerbak uit is gekomen. In de huidige staat heeft de Golf ongeveer 2.000 kilometer gereden. Verder is hij voorzien van nieuwe banden en komen er beide velgensets bij welke op de foto's staan. In de huidige staat is de auto gewogen op 1.250kg, wat voor een elektrische auto van zijn soort erg licht is. Het rijgedrag in de stad is door zijn zeer directe gasrespons ook erg prettig.

Twee minpuntjes van de auto zijn dat hij nog niet is voorzien van elektrische verwarming, en de originele hemel begint vooraan los te laten.

Aan deze auto is ontzettend veel geld uitgegeven, en er is enorm veel tijd in gestoken om hem te bouwen. Ik verwacht het niet terug te krijgen, maar probeer enkel de vraagprijs te verantwoorden. De auto staat niet in de weg, en zal pas verkocht worden als ik er de juiste koper voor heb gevonden. Proefrijden enkel bij serieuze.

Locatie: Limburg - Heerlen

Toegevoegd op 19 dagen geleden en vervalt op 2 December
Advertentie id: 1156951
    [ ]     339 bezoeken