Volvo DPF Roetfilter off 1.6D 2.4D D5 2.0D stijgend oliepijl
225 EUR
Volvo Roetfilter / DPF off incl. software modificatie, leeghalen roetfilter en de/montage uitlaatdeel. Wettelijk toegestaan tot bouwjaar 2011.
Geen roetfilter problemen meer en een lager brandstof verbruik wat kan oplopen tot over 15%.
Klaar terwijl u wacht! Nu voor slechts 225,- incl. BTW en montage uitlaatdeel.
Regeneratie:
De Volvo motoren hebben door de regeneratie van het roetfilter vaak problemen met een stijgend oliepeil vooral de 2.0d motoren staan hierom bekend. Waardoor de motor op "hol" kan slaan.
Een roetfilter moet zichzelf regenereren om zo het opgevangen roet te kunnen verbranden. Het verbrande roet wordt dan omgezet in as. De regeneratie wordt gestart als het filter tussen de 400 en 600 graden Celsius is en duurt ca. 3 tot 10 minuten. Om te kunnen regenereren spuit de motor extra diesel in de cilinder, deze wordt dan niet in de cilinder verbrand maar komt in het roetfilter terecht en verbrand daar eerst.
Omdat men als bestuurder niet merkt wanneer de motor regenereert, kan het dus voorkomen dat men de motor uitschakelt tijdens het regeneratieproces de overtollige diesel blijft dan in de cilinder. Deze loopt dan via de zuigerveren in het motorblok.
Het probleem hierbij is dat de diesel zich dan mengt met de olie in het motorblok. Hierdoor verliest de olie zijn smeerkwaliteit waardoor de kans op een totale motorschade groot wordt. Bij veel motoren merkt men in eerste instantie dat het oliepeil stijgt, tenzij de motor van zichzelf iets olie verbruikt dan zal men dit niet zo snel bemerken. Het oliepijl kan op een degelijk hoge stand komen dat dit in de cilinder komt en de motor dan op motorolie gaat lopen en zo op "hol" kan slaan.
Tevens zorgt een verstopt of gedeeltelijk verstopt roetfilter voor teveel tegendruk in uw uitlaat systeem, dit is slecht voor uw motor en uw turbo en verhoogd het verbruik.
Problemen door een (gedeeltelijk) verstopt roetfilter zijn o.a.:
- Turboschade door teveel tegendruk
- Stijgend oliepijl
- Turboschade door een te hoge temperatuur ontwikkeling vooral bij langdurig hoge snelheden.
- Brandstof verslindende regeneratie processen
- Nieuw origineel filter kost bij Volvo over de 900,- euro incl. montage
- Bij een nieuw roetfilter krijgt u geen garantie op de levensduur
- EGR klep schade door teveel druk
- Uitlaatspruitstuk schade
- Motorschade als gevolg van teveel tegendruk.
- Lekke pakkingen als gevolg van teveel tegendruk
- Minder Pk's / motor vermogen
- vertraagd reageren op het gaspedaal door slecht opspoelen Turbo
- Hoger brandstofverbruik.
Brandstof besparingen van meer dan 15% zijn gemeten nadat het filter was verwijderd.
Software modificatie:
Het softwareprogramma van uw auto wordt dusdanig aangepast dat deze niet meer regenereert (diesel in het filter spuit) en geen foutcodes meer op het roetfilter geeft.
Roetfilter modificatie:
Bij de uitlaat modificatie blijft het katalysator gedeelte actief ivm co² werking zitten en wordt alleen het roetfilter gedeelte verwijderd. Het roetfilter wordt leeg gemaakt en professioneel weer dicht gelast vaak wordt de bestaande lasnaad gebruikt. De lasnaad wordt met zink gecoat zodat deze ook niet zal gaan roesten.
Onderstaande informatie is afkomstig van de website van de Rijksoverheid.
“Voor diesel personenauto’s van vóór 1 januari 2011 geldt een fijnstofnorm waaraan zonder roetfilter kan worden voldaan.”
Chiptuning:
De DPF/roetfilter off is ook leverbaar in combinatie met een stage 1 +30pk of stage 2 +50pk chiptuning meerprijs respectievelijk 175,- euro stage 1 of 225,- euro voor stage 2.