Het kan niet altijd feest zijn, dus ook aan mijn zijspan-avonturen komt een eind.
Mijn VTX zijspan is begin 2019 samengebouwd door LBS Zijspantechniek. De 1992 EZS TPSL bak is toen aan de 2003 Honda VTX 1800 vastgemaakt.
Sindsdien is er ruim 20.000 mijl mee gereden. De totale mijlenstand is nu ongeveer 41.000 mijl (ca. 65.000 km). Voor de Honda VTX 1800 is dit geen uitzonderlijke kilometerstand, er zijn fietsen die zonder grote revisies 100.000 mijl rijden.
De motor is oorspronkelijk in Amerika verkocht en sinds 2007 in Nederland.
Deze VTX 1800 heeft als zijspanmotor geen noemenswaardige gebreken gehad en is goed onderhouden. Hieronder een lijst van (recent) onderhoud:
- Voetrem hoofdcilinder gereviseerd (2019);
- Handrem hoofcilinder vervangen (2019);
- Beide (stalen) spatborden gestraald, met zink behandeld en opnieuw gespoten (2020);
- EZS bak helemaal geschuurd, verstevigd waar nodig (o.a. de scharnieren) en in originele Honda kleur gespoten (2020);
- Radiateur vervangen (2023);
- Koppelingsplaten en veren vervangen (2023);
- Dempingrubbers in achterwiel vervangen (2023);
- Alle remblokken vervangen (waarvan achter- en zijspanrem in 2023);
Een overzicht van het onderhoud sinds 2019 is voorhanden en wordt bijgeleverd.
Naast het gebruikelijke onderhoud zijn de volgende aanpassingen gemaakt:
- Verend zadel (origineel zadel wordt bijgeleverd);
- Nieuw custom bagagerek;
- Hak-schakeling verwijderd;
- Volledige nieuwe bedrading in de bak met nieuwe LED verlichting rondom en binnenin;
- 4x USB en 2x Aansteker aansluitingen in de bak;
- 1x mini aansteker aansluiting buiten de bak;
- Extra accu (65 Ah) in de bak die de voeding levert aan de interne verlichting en USB aansluitingen etc.;
- "Camper"-schakeling, waardoor de extra accu als starthulp kan worden gebruikt en wordt opgeladen door de dynamo zodra de motoraccu vol is;
- Trekhaak (afneembaar), eenvoudig aanhangertje eventueel bij te leveren;
- Windscherm met deflector (origineel chopper scherm wordt bijgeleverd);
- Laag stuur (Honda), hoog stuur wordt bijgeleverd;
Ik heb zelf vele tochten met deze combinatie gemaakt (lang en kort). Het is bepaald geen boodschappenwagentje, het 120 kg motorblok heeft tijd nodig om op te warmen en voelt zich dan pas lekker. De wegligging is zoals verwacht mag worden van een zijspan van LBS: uitstekend. Het is een brede, zware combinatie (2 meter breed en schoon aan de haak min. 450 kg), maar het stuurt goed en rijdt zonder problemen 130 km/u op de Franse Autoroute.
Momenteel zit er een achterband op met een groot draagvermogen (ca. 850 kg), waardoor de bandspanning relatief laag kan zijn (2.1 bar) en het een heel comfortabele combinatie maakt.
Het windscherm is misschien niet moeders mooiste, maar geeft uitstekende windbescherming zonder windwervelingen en een onbelemmerd zicht.
Hetzelfde geldt voor het verend zadel: misschien niet zo mooi, maar uitermate comfortabel voor hele lange dagen op de weg.
Het enige minpunt is de ruit van de zijspanbak, waarop ongemerkt remolie is terecht gekomen, waardoor deze is aangetast.
De combinatie is intensief gebruikt, maar netjes. Verwacht geen showmodel, maar een heel praktische, bruikbare zijspan die helemaal klaar is voor seizoenen lang genieten.
De vraagprijs is bespreekbaar, maar alleen naast de motor.
Kom langs, en oordeel zelf.
Een proefrit is mogelijk, maar uiteraard alleen met aantoonbare.
Locatie: Noord-Brabant - Oudenbosch
Toegevoegd op 22 uur geleden en vervalt op 21 December
Advertentie id: 1505539
[ ]
90 bezoeken