Goed rijdende, sturende en onderhouden XJ 600 Diversion 4BR uit 1992. Deze versie is zonder oliekoeler, maar wel met de elektrische benzinepomp. De motor rijdt met gemak nog (10)duizenden KM.
Zelf veel onderhoud aan gepleegd en bepaalde dingen vernieuwd/gereviseerd. Ik heb de motor persoonlijk voor woon-werk van 7-2019 t/m 7-2020 ongeveer 10.000 KM probleemloos met deze motor gereden.
Motor staat op het moment geschorst. Onderhoud is zelf verrassend makkelijk zelf te doen. Werkplaatshandboek in PDF formaat leverbaar. Onderhoudshistorie als laatste foto aanwezig.
Prijs bespreekbaar, maar wel naast de motor.
Filmpje van lopende (nog koude) motor (check ook de omschrijving van het filmpje voor uitleg) op aanvraag mogelijk.
Uitlaat is RVS en dempers zijn zwartgespoten, maar hieronder zit chrome (geen roest) en uitlaatsysteem is lekvrij.
Bijna geen roest op frame, plastic nog redelijk netjes, geen deuken in de tank (wel wat krasjes en 2 kleine puntjes roest), inclusief topkoffer, alle elektra doet het en er zitten nog wat extra spullen bij die niet op de foto's staan. Rechter valbeugel is onlangs bij een bevestigingspunt (van valbeugel zelf) afgebroken. Dit is te repareren door het te lassen. Voorspatbord per ongeluk een keer kapot gereden toen ik vergat het kettingslot te verwijderen. Is (niet heel netjes, maar wel degelijk) gerepareerd met epoxy. Zie foto's voor status hiervan. Nieuw voorspatbord kost ong. 15-20 euro. Voorruitje wiebelt iets, maar zal er nooit af vallen.
Bekende en haast niet oplosbare problemen met deze soort motor #1: Motor schakelt van 2-3-4-5-6 geweldig, maar van 1-2 schakelen trilt de schakelpook boven 2-3K RPM en komt hij moeilijk in de versnelling. Het is dus aan te raden om zo snel mogelijk naar de 2e versnelling te schakelen. #2: blok maakt aan koppelingskant lichtje 'rammel' geluidjes. Alles staat strak en zonder speling, maar ik ben heilig overtuigd dat het blok met deze 'rammel' geluidjes uit de fabriek is gerold.
Overige informatie:
- Bij koude motor slipt de koppeling iets in 6e versnelling bij volledig opentrekken van gas rond de 70-80 km/h. Als blok goed warm is gebeurt dit niet. Koppelingsplaten kunnen nog wel goede 5000-7000 km mee.
- Voor en achter banden moeten vervangen worden. (Dit is eerder een voordeel, dan een nadeel. Nu kun je namelijk de banden van jouw keuze monteren, zonder dat de prijs van de goede banden aan de aanschafprijs van de motor zijn toegevoegd)
- Achterremblok kan nog wel even mee, maar je hoort hem wel lichtjes piepen bij remmen. Remt nog wel als de beste. Zou binnen 1000-2000 km vervangen moeten worden. (ong. 10-20,- euro)
- Motor heeft geen oliekoeler, dus bij extreem warm weer (40+ graden hoor je de kleppen duidelijk). Bij dit soort temperaturen zou je zwaardere olie dan 20W50 mineraal kunnen proberen. Kan nog mee gereden worden, maar shims van kleppen zouden binnen 1000-2000 km nagekeken moeten worden/gesteld worden (ongeveer 50-75).
Locatie: Friesland - Leeuwarden
Toegevoegd op 1 dag geleden en vervalt op 20 December
Advertentie id: 1210370
[ ]
141 bezoeken