Yamaha XJR 1300SP, bouwjaar 2000, blauw

4.950 EUR

Yamaha XJR 1300SP 2000, blauw, 38310 km

De Yamaha XJR 1300 is al jaren een gewilde klassieker, en als je hem zo ziet staan is ook gelijk duidelijk waarom: dit is een motorfiets waaraan alles klopt. Geen lijn is verkeerd, ontworpen volgens het “UJM” (Universal Japanese Motorbike) principe. Met zijn lucht/oliegekoelde 4-in-lijn blok, vier carburateurs, dikke tank, ronde koplamp, chromen 4-in-2 uitlaatsysteem, Öhlins dempers en klassieke blauwe kleurenschema lijkt hij gestyled voor de eeuwigheid.

De Yamaha XJR werd als XJR 1200 in 1995 geïntroduceerd. Het soepele en koppelrijke blok, dat in de loop der jaren met enig recht de reputatie heeft opgebouwd onverwoestbaar te zijn, was een ouwe bekende. Eerder werd het al in de FJ 1100/1200 gebruikt, en zelfs daarvóór nog in de XS1100. Vier jaar later, in 1999, kwam er een belangrijke update. Het blok werd iets opgeboord (tot 1251 cm3) en de kont werd gerestyled zodat het geheel de tijdloze looks kreeg zoals je op bovenstaande foto’s kunt zien. Tegen een meerprijs van Hfl. 1500,- kon het SP pakket besteld worden. Daar kreeg je de Öhlins achtervering, een goudkleurige ketting, een iets luxer zadel en een racy paintjob voor. De remmen van de toenmalige R1 hadden alle XJR’s vanaf 1999. Vanaf modeljaar 2002 kreeg de XJR een smallere tank, wat volgens velen geen verbetering was. Juist de kenmerkende dikke tank maakt de XJR tot zo’n stijlicoon. En vanaf modeljaar 2007 kwam definitief de klad erin toen Yamaha de XJR noodgedwongen uitrustte met brandstofinjectie, om dit onsterfelijke blok aan de modernere emissie eisen te laten voldoen. De XJR bleef nog jarenlang moedig weerstand bieden aan de steeds weer veranderende eisen van wetgever en koperspubliek. In de herfst van zijn leven (2015) kreeg hij nog een forse modelupdate, totdat in 2018 definitief het doek viel en de productie gestaakt werd.

Nu we deze korte XJR-historie behandeld hebben, kunnen we ons richten op dit specifieke exemplaar.

In de loop der jaren zijn er dus ontelbare aantallen van de XJR geproduceerd, toch zullen veel liefhebbers met heel veel geduld moeten zoeken naar een exemplaar zoals dit. Waarom? Omdat dit exemplaar als een van de weinigen aan alle eisen voldoet waar velen naar op zoek zijn:

-model van vóór de facelift van 2002, dus met dikke tank
-1300, dus geen 1200 met de nogal hoekige kont
-SP versie, met de Öhlins achtervering/demping
-mooie, klassieke, Yamaha kleurenschema

Naast deze basiskenmerken, kunnen we stellen dat dit exemplaar in uitzondelijk mooie staat verkeert. Hij is nu 24 jaar oud, maar staat erbij als bijna nieuw. Veel exemplaren hebben te lijden onder corrosie op de vorkpoten, het blok en het kleppendeksel. Hier staat dat allemaal strak in de lak. Het chroom van de uitlaten is als nieuw, en de collectorbox (vaak nogal roestig of zelfs verrot) is behandeld met Motip hittebestendige lak en ziet er heel netjes uit. De banden (Bridgestone Battlax BT16) zijn als nieuw.

Verder is de fiets voor verreweg het grootste deel origineel. Het stuur is vervangen door een superbikestuur en de hendels van koppeling en voorrem voor iets lichtere exemplaren met een XJR logo. De deksels van de hydraulische reservoirs van de koppeling en voorrem zijn vervangen door exemplaren met een XJR logo. De oliekoeler is voorzien van een beschermrooster, ook met het XJR logo. En tenslotte is de fiets uitgerust met stalen remleidingen. That’s it.

De olie en het oliefilter heb ik in november 2023 nog vervangen en toen is ook de tank gevuld met BP Ultimate en Forte Motopower I en II.

Om een lang verhaal kort te maken: de XJR liefhebber die op zoek is naar een zeer fraai en origineel exemplaar moet deze zéker even komen bekijken. Niet de goedkoopste, wel de.

Locatie: Noord-Holland - Hoofddorp

Toegevoegd op 13 dagen geleden en vervalt op 10 December
Advertentie id: 1813802
    [ ]     44 bezoeken