Oerdegelijk en prachtig gebouwd zeilschip van het merk Beach Craft type 46 (voet) wat in 2000(!) in het water is gegaan.
Hoogwaardig en met een duidelijk doel om ooit een wereldreis te maken, gebouwd. Door de ruimte en indeling, met oog voor comfort, zeer geschikt om op te wonen of langdurig te verblijven!
Afmetingen schip:
Lengte 14 meter
Breedte 4 meter
Diepgang 1.70 meter
Er is ruim 15.000 uren (over 17 jaar) aan dit schip gebouwd en dat is te zien! De kwaliteit van het gebruikte staal bestaat uit hoogwaardig scheepsbouw staal. De met de hand gemaakte mallen waren van een perfecte kwaliteit. Door gebruik te maken van de nieuwste technieken werd een stalen schip geleverd dat verreweg het sterkste en duurzaamste materiaal was om een schip in die tijd mee te bouwen.
Het schip is professioneel en met prachtige houtsoorten ingebouwd en met zeer veel aandacht voor onderhoud tijdens het gebruik ingericht. Zo is er erg veel kast-en bergruimte en zijn de RvS tanks voor brandstof (950! liter) en water (450 liter) afgestemd op een langdurig verblijf op zee.
Naast een royale kombuis met gasoven en afzuigkap zijn er twee natte cellen met beiden toilet en 1 douche. Door de 10 slaapplaatsen verdeeld over 4 hutten is het schip ook zeer geschikt om met meerdere personen (stellen) aan boord te verblijven. De gezellig ogende stuurhut en lager gelegen eethoek bieden naast twee teakhouten tafels veel zitruimte op de goed zittende banken.
De oersterke hydraulische stuurinrichting is zowel van binnen als buiten (veilige center-cockpit) te bedienen.
Het schip wordt aangedreven door een volledig gereviseerde DAF 485 scheepsdieselmotor met 85 pk. De motor heeft na de revisie slechts 368 uren gelopen) Deze motoren staan bekend om hun betrouwbaarheid, eenvoudige onderhoud en goedkope onderdelen indien er iets vervangen moet worden. De krachtige schroef wordt dmv een vet gesmeerde schroefas aangedreven. Omdat de motor in het midden van het schip is ingebouwd is deze bij onderhoud van alle kanten prima te bereiken.
Naast de waterpomp (hydrofoor) is er een deckwashpomp aan boord. Het water wordt verwarmd door een electronisch ontstekende geiser op gas. De externe gasbun geeft ruimte voor twee gasflessen van 5kg per stuk.
Indeling schip van voor naar achter:
Voorpiek: Hut met twee (kleinere) bedden
Natte cel met pomptoilet (aangesloten op vuilwatertank 450 liter) met wastafel en royale kasten.
Kombuis met gootsteen (warm/koud water) aanrechtblad en gasstel (3 pits) met oven. Afzuigkap en veel kastruimte.
Eethoek met teakhouten tafel.
Stuurhut met binnenbesturing en gashandel. Kaartleestafel en royale zithoek. Koelkast en veel kastruimte.
Stuurboordzijde: hut met twee bedden en kastruimte
Bakboordzijde: hut met twee bedden (tevens doorgang naar achterhut)
Achterhut (tevens te bereiken vanuit de kuip) met groot twee persoons bed en stapelbed
Natte cel met elektrisch toilet (tevens aangesloten op vuilwatertank) wastafel, afzuiging en douche (warm/koud water)
Onder de bedden, banken en vloeren van het hele schip zitten veel luiken met grote bergruimtes. Onder de kuip welke zich in het midden van het schip bevind, liggen de twee (vuil)watertanks en nog een grote ruimte voor bijvoorbeeld een aggregaat.
Het schip is nu uitgerust met 1 mast, maar is voorbereid op een tweede bazaan-mast. Een tekening met zeilplan is (naast alle bouwtekeningen en schema’s) aanwezig.
De vluchtluiken worden extra beschermd door stoffen afdek-hoezen. De grote buiskap met beugel is recent geplaatst en zo goed als nieuw.
De electra (12 en 24v) is zeer goed toegankelijk en up-to-date en is aangesloten op twee nieuwe accu’s (totaal 4 x) met diodebrug en walstroom-aansluiting. Bij walstroom tevens 220v aansluiting.
Grootzeil en rolfok/genua
Schoten en vallen
Twee teakhouten kuipbanken met kussens
Kuiptafel met teakhouten dienblad
Ankerlier (elektrisch)
RvS zwemtrap
(Bol)fenders en landvasten
Bekerhouders aan stuurstand
Log en dieptemeter
Temperatuurmeter
Brandstofmeter
Voltmeters
Toerenteller
Urenteller (368 uren! na revisie/inbouw)
Webasto hete lucht kachel
Noodhelmstok
Aluminium ramen met veiligheidsglas
Radio met speakers
RvS railing en bolders
Davids voor dinghy
Houder voor BB motor
Al met al een zeer degelijk en groot zeilschip wat erg geschikt is voor dagtochten op het IJsselmeer, maar vooral tot haar recht komt op zee tijdens een (lange) oversteek.
Maar ook voor iemand die een schip zoekt om met gasten te varen is dit schip erg geschikt. Het mag duidelijk zijn dat het schip gebouwd is om op te wonen.. of je nu wel of niet de wereld om wil!